MAN - Vaihtoautot

Valtioneuvosto antoi 28.5.2025 eduskunnalle U-kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta niin kutsutuksi liikennekelpoisuuspaketiksi. Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti ehdotuksen tavoitteeseen edistää liikenneturvallisuutta ja vähentää liikenteen haitallisia ympäristövaikutuksia.

Liikennekelpoisuuspaketti sisältää komission ehdotukset katsastusdirektiivin ja tienvarsitarkastusdirektiivin muuttamisesta sekä uudesta rekisteröintitodistusdirektiivistä. Nykyinen liikennekelpoisuuspaketti annettiin vuonna 2014, ja sen sisältämiä säännöksiä tulee ajantasaistaa muun muassa ajoneuvoteknologian kehityksen vuoksi.

Ehdotusten tavoitteena on vähentää liikenneonnettomuuksien määrää ja vakavuutta, edistää kestävää liikkuvuutta ja pyrkiä vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia sekä sujuvoittaa rajat ylittävää liikennettä ja kauppaa.

Valtioneuvosto katsoo, että moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta tulisi edelleen voida poiketa kansallisesti

Katsastusdirektiivin osalta komissio esittää yli 125 cm³/ 11 kW moottoripyörille pakollista määräaikaiskatsastusta. Katsastusvelvollisuus ei koskisi mopoja tai kevytmoottoripyöriä. Aiemmin jäsenmailla on ollut kansallinen mahdollisuus poiketa moottoripyörien katsastuksesta. Ehdotuksen mukaan katsastusaikavälit ja katsastuksen sisältö olisivat edelleen säädettävä kansallisesti.

Ehdotuksen mukaan jäsenmaan olisi myös sallittava henkilöauton määräaikaiskatsastus toisessa jäsenmaassa ja katsastettava toisessa jäsenmaassa rekisteröityjä henkilöautoja.

Lisäksi komissio ehdottaa ajoneuvojen matkamittarilukemien keräämistä kansalliseen rekisteriin katsastuksen lisäksi myös auton huollon tai korjauksen yhteydessä sekä katsastustodistuksen antamista ensi sijassa vain digitaalisessa muodossa. Myös katsastuksessa tehtäviin tarkastuksiin ja päästötesteihin ehdotetaan muutoksia.

Valtioneuvosto katsoo, että moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta tulisi voida poiketa kansallisesti jatkossakin. Tämä olisi tarkoituksenmukaista etenkin maissa, joissa moottoripyörien tekniset viat eivät aiheuta liikennekuolemia, ja ajokausi on selvästi lyhyempi kuin EU-maissa keskimäärin. Toissijaisesti, jos katsastusvelvollisuudesta ei voida kansallisesti poiketa, tulee neuvotteluissa varmistaa mahdollisimman suuri kansallinen liikkumavara moottoripyörien katsastusten aikaväleihin ja sisältöön.

– Suomi on ennakkovaikuttanut aktiivisesti, jotta moottoripyörien katsastus olisi vapaaehtoista myös jatkossa. Meille motoristien turvallisuus on tärkeää ja tiedämme, että motoristit pitävät huolta ajoneuvoistaan. Tavallisia syitä kohtalokkaisiin onnettomuuksiin ovat moottoripyöräilijöiden tai autoilijoiden tekemät virheet, eivät huonokuntoiset pyörät, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.

Valtioneuvosto suhtautuu kriittisesti tienvarsitarkastuksia koskeviin kansallisiin tavoitteisiin

Tienvarsitarkastuksissa jäsenmaiden tulisi ottaa käyttöön melun ja päästöjen etähavainnointi, joka koskisi kaikkia ajoneuvoja. Jäsenmaa olisi velvoitettu tarkistamaan 30 % rekisteröidyistä ajoneuvoista vuosittain. 

Ehdotuksen mukaan myös pakettiautot tulisivat teknisten tienvarsitarkastusten piiriin raskaiden ajoneuvojen lisäksi. Jäsenmaan tulisi tarkistaa 5 prosenttia alueelleen rekisteröidyistä raskaista ajoneuvoista ja 2 prosenttia pakettiautoista tienvarsivalvonnassa, mikä lisäisi poliisin suorittaman valvonnan tavoitetta Suomessa.

Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että jäsenvaltioissa kokeillaan ja otetaan käyttöön hyviä käytänteitä, jotka tehostavat tienvarsivalvontaa. Valtioneuvosto suhtautuu kuitenkin kriittisesti direktiivissä velvoittaviksi säädettäviin tienvarsitarkastuksia koskeviin kansallisiin tavoitteisiin. Määrien sijaan voisi tavoitteena tarkastella toimien vaikuttavuutta liikenneturvallisuuteen.

Rekisteröintitodistusdirektiivin soveltamisala laajenisi

Rekisteröintitodistusdirektiivin soveltamisala laajenisi ja täsmentyisi koskemaan rekisteröintiasiakirjojen muodon ja sisällön lisäksi kansallisiin ajoneuvorekistereihin tallennettavaa pakollista ja vapaaehtoista dataa sekä jäsenmaiden välistä tiedonvaihtoa.

Komissio ehdottaa, että ajoneuvon rekisteröintitodistus tulisi antaa digitaalisessa muodossa ja fyysinen todistus annettaisiin vain pyynnöstä. Lisäksi direktiivissä säädettäisiin uusista pakollisista tiedoista, jotka jäsenvaltion tulisi lisätä kansalliseen ajoneuvorekisteriin.

Valtioneuvosto katsoo, että ajoneuvotietojen kansainvälisessä tiedonvaihdossa tulisi varmistua henkilötietojen suojan toteutumisesta.

Mitä seuraavaksi?

Liikennekelpoisuuspaketista keskustellaan EU:n liikenneneuvostossa 5.6.2025.

Komission esityksen käsittely jatkuu neuvoston työryhmässä ainakin kuluvan vuoden ajan.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!