Syksy 2021 oli hankkeen kehitysvaihetta, jonka aikana Väylävirasto ja urakoitsija etsivät laadukkaita ratkaisuja, jotta rakentaminen etenisi jouhevasti. Kehitysvaiheen aikana tehtiin myös pohjatutkimuksia sekä poistettiin puita ja juurakoita rakentamisen tieltä.
Kehitysvaiheessa viilattiin useita suunnitteluratkaisuja. Atrian eritasoliittymän vesi- ja jätevesilinjojen tarkka suunnittelu varmistaa, että vesihuolto toimii alueella häiriöttä. Eritasoliittymän länsipuolen ramppia hyödynnetään rinnakkaisteissä, mikä tuo kustannussäästöjä. Muurimäen eritasoliittymän siltaa levennetään alkuperäisistä suunnitelmista maltillisin kustannuksin; ratkaisu edistää koko alueen kehittämistä tulevaisuudessa.
Hipintien risteyksen rinnakkaistie on linjattu uudestaan niin, että se palvelee alkuperäistä paremmin myös hankkeen toista vaihetta ja valtatien vaiheittaista leventämistä nelikaistaiseksi. Lisäksi rakentamisesta syntyviä maamassoja pyritään hyödyntämään tehokkaasti, jotta niitä ei tarvitse kuljettaa pois.
Optiona ollut Tepontien eritasoristeyksen parantaminen siirtyy kustannusten vuoksi tulevaisuuteen, sillä sillan rakentaminen tulee erittäin kalliiksi. Se vaatii alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen erityisen vahvan kaukalorakenteen, koska alueen pohjavesi on korkealla ja maaperässä on runsaasti virtaamia. Lisäksi risteyssillan kohdalta löytyi pohjatutkimuksissa sulfidisavea. Aiemmista maaperätiedoista poikkeava havainto vaikutti osaltaan siihen, että siltaa ei voida parantaa tässä hankkeen ensimmäisessä vaiheessa.
Hankkeessa valtatie 19 levennetään vaiheittain nelikaistaiseksi Seinäjoen ja Lapuan välillä. Lisäksi tieosuudelle lisätään ohituskaistoja ja liittymiä parannetaan. Tavoitteena on, että nopeusrajoitus olisi 100 kilometriä tunnissa koko osuudella.
Ensimmäisessä vaiheessa tieosuudelle rakennetaan kaksi ohituskaistaparia, uusi eritasoliittymä sekä parannetaan eritasoliittymää ja kahta tasoliittymää. Työ painottuu Atrian eritasoliittymän ja Hipintien väliselle osuudelle sekä Muurimäen eritasoliittymän ja Patruunatehtaantien välille. Valmista on vuoden 2023 loppuun mennessä. Urakasta vastaavat Väylävirasto sekä Seinäjoen ja Lapuan kaupungit.
Hankkeen toisen vaiheen suunnitteluun on myönnetty rahoitus, ja työstä vastaa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus. Toisen vaiheen suunnittelun aloittamisesta tiedotetaan erikseen.