Mikkeli–Nuutilanmäki urakka päästään aloittamaan keväällä. Alue alkaa Mikkelin Tuppuralan eritasoliittymästä ja päättyy Tuhkalan risteyksen eteläpuolelle. Varsinaiset rakennustyöt alkavat huhtikuun alussa ja urakka valmistuu vuonna 2021. Hankintapäätöksellä on 14 vuorokauden valitusaika.
Valtatie 5 on itäisen Suomen pääväylä, joka palvelee henkilöliikenteen lisäksi alueen talouselämää ja teollisuutta. Yhteensä 37 kilometrin pituinen väylä Mikkelin Tuppuralan ja Juvan Vehmaan yhteysvälillä on vilkasliikenteinen, ja sitä pitkin kulkee päivittäin noin 7800–13 300 ajoneuvoa. Tieosuuden liikennemäärän ennustetaan tulevaisuudessa kasvavan, sillä vuonna 2040 sen arvioidaan olevan noin 10 600–17 900 ajoneuvoa vuorokautta kohden.
Tieosuuden ensisijaisia ongelmia ovat liikenteen sujumattomuus, turvattomuus sekä haitat tien varren asutukselle ja maankäytön kehittämiselle. Yhteysvälillä tapahtuu vuosittain keskimäärin kahdeksan henkilöonnettomuutta.
Mikkeli–Nuutilanmäki osuuden kustannukset ovat noin 75 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan Vt 5 Mikkeli–Juva hanke on arvoltaan 121 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus voimassa olevan suunnitelmien mukaan on yhteensä 6,9 miljoonaa euroa
Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,82, eli hankkeeseen investoitava raha saadaan tällä kertoimella yhteiskunnalle takaisin sillä saavutettujen hyötyjen kautta lähes kaksinkertaisena.
Liikennevirasto teki hyväksymispäätöksen Vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -osuutta koskevasta tiesuunnitelmasta 8.12.2017 ja kyseistä osuutta koskeva maantietoimituksen aloituskokous pidetään tammikuussa. Tilaisuudesta toimitetaan erillinen kutsu asianosasille. Yksityisten maanomistajien puuston poistosta informoidaan maantietoimituksen aloituskokouksessa.
Tielinjalla Mikkelin kaupungin maalla on aloitettu raivaustyöt ja varsinainen puuston poisto Kt 72 läheisyydessä Huusharjun alueella alkaa keskiviikkona 20.12.