MAN - Vaihtoautot

Lauha talvi ja edestakaisin sahaava lämpötila ovat saaneet erityisesti Etelä-Suomen keskeiset ajoväylät poikkeuksellisen heikkoon kuntoon. Teiden routavauriot syntyvät haastavien sääolojen ja suuren liikennekuormituksen seurauksena.

– Saamiemme vahinkoilmoitusten perusteella näemme, että pääkaupunkiseudulla tilanne on erityisen huono kehäteillä ja Länsiväylällä. Lisäksi Lahdenväylällä ja Lahdentiellä on sattunut talven aikana runsaasti routavauriovahinkoja, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo.

Erityiset routavaurioiden vaaranpaikat sijaitsevat pitkillä, paljon liikennöidyillä väylillä ja valtateillä, joissa on päivittäistä työmatkaliikennettä ja raskasta ammattiliikennettä. Suomen tiestön poikkeuksellisen suuret routavauriot ovat päässeet pahenemaan tänä talvena erityisesti Etelä-Suomessa.

Routavauriovahinkoja on ilmoitettu Pohjola Vakuutukselle myös moottoriteiden rampeilla ja kiihdytyskaistoilla. Suuri tilannenopeus näkyy myös routavaurioiden aiheuttamissa vahingoissa, joista tyypillisin on vanne- ja rengasrikko. Vaikka routamonttu vaurioittaisi vain toisen puolen rengasta ja vannetta, joudutaan useimmiten vaihto tekemään molemmille puolille, jotta renkaiden kulutuspinnat ovat tasaiset.

– Ikävimmissä tilanteissa etupuskuri tai pakoputki vaurioituu iskeytyessään tienpintaan. Tällöin auto menee hinaukseen, viipyy korjaamolla useamman päivän ja korjausten hintalappu nousee tuhansiin euroihin, Hiljander sanoo.

Väylävirasto arvioi, että vuoden 2022 lopussa Suomen päällystetystä tieverkostosta huonokuntoisia oli 7 800 kilometrin edestä, eli noin 15 prosenttia koko päällystetystä tieverkostosta.

– Laajat kaskovakuutukset korvaavat valtaosan routamonttujen aiheuttamista vahingoista ja esimerkiksi rikkoutuneen auton hinauskustannuksista. Ikävää tietysti on se, että ajoväylien vuosikausia kertynyt korjausvelka tulee jo autoilijoiden kukkarolle, Hiljander summaa.

Ilmastonmuutos kuormittaa jo nyt Suomen tieverkostoa

Väyläviraston mukaan ilmastonmuutos tulee lisäämään Suomen tieverkoston päällystettyjen teiden ongelmia. Ilmaston lämpenemisen seurauksena vettä kulkeutuu tierakenteisiin jopa sydäntalven aikana, mikä aiheuttaa tienpinnan heikentymisen. Suurilla liikennemäärillä jo valmiiksi huono tienpinta kuluu ja antaa periksi.

– Edestakaisin sahaava lämpötila tekee sen, että tiehen päällysteen läpi mennyt vesi jäätyessään laajenee ja rikkoo tien pinnan. Talvella routamontut joudutaan korjaamaan tilapäisellä paikalla. Paras keino routavaurioiden aiheuttamien vahinkojen välttämiseen on siis ajonopeuden sovittaminen tilanteeseen sopivaksi, turvavälien pitäminen ja tarkkaavaisuus liikenteessä, Hiljander neuvoo.

Routamonttujen väistäminen ei myöskään aina tule kyseeseen.

– Erityisesti liukkaalla ajokelillä ei kannata alkaa äkkiliikkein väistelemään, koska silloin kuljettaja voi menettää auton hallinnan.

Teiden päällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten monttuja, painaumia ja teiden pinnasta lähteviä irtopalasia. Mikäli tien pinnasta lentänyt irtopalanen vaurioittaa auton tuulilasia, kannattaa se viedä korjattavaksi pikimmiten, jotta vauriokohta ei pääse leviämään. Useimmiten tuoreet kiveniskut on mahdollista korjata.

– Tilastojemme mukaan auton tuulilasin korjaaminen maksaa keskimäärin 75 euroa, kun tuulilasin vaihtaminen työ- ja materiaalikustannuksineen nousee keskimäärin 775 euroon. Korjaaminen on paitsi ympäristöystävällisempi myös nopeampi ratkaisu – korjaamiseen menee ammattilaiselta alle puoli tuntia, kun tuulilasia vaihtaessa auto viipyy korjaamolla puoli päivää, Hiljander sanoo.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!