Autonomisen ajamisen startup Waabi otti juuri käyttöön ensimmäiset robottipuolikuorma-autonsa tietesteihin Yhdysvalloissa. Perustaja Raquel Urtasun uskoo, että se saattaa pystyä kaupallistamaan teknologian nopeammin kuin suuremmat, paremmin rahoitetut "edellisen sukupolven" kilpailijat.
Torontossa toimiva Waabi, joka käynnistyi kesäkuussa 2021 83,5 miljoonan dollarin rahoituskierroksella, luonnehtii itsensä toisen sukupolven AV-yhtiöksi, toisin kuin Alphabetin Waymo, General Motorsin tukema Cruise, Amazonin Zoox ja muut suuret toimijat. Sen sijaan, että se aloittaisi asettamalla paljon autoja ja kuorma-autoja tien päälle todellisessa maailmassa oppiakseen hitaasti yksittäisten kaupunkien ja katujen ainutlaatuiset ominaisuudet, yritys keskittyy aggressiiviseen virtuaaliseen testaukseen "Waabi World" -simulaattorilla, jonka toimitusjohtaja Urtasun on kehittänyt. Sen avulla AI-yhteensopiva järjestelmä voi kokea lähes rajattomasti erilaisia tieolosuhteita.
"Koska voimme tehdä kaiken simulaattorilla, olemme jo valmiita sukupolven kanssa, joka on paljon edistyneempi", hän kertoo Forbesille. Esimerkiksi jopa kameroiden ja laserlidarin ja muiden antureiden sijoittelu, joita Waabin testiautot tarvitsevat nähdäkseen ympäristönsä, on optimoitu laajan simulaattoritestauksen tuloksena, ei tiellä yrityksen ja erehdyksen avulla. "Se, mitä teemme, on ristiriidassa sen kanssa, kuinka tyypillisesti laitteistot ja ohjelmistot toimivat alalla, jossa ensin rakennetaan prototyyppi ja sitten on luotava ohjelmisto käsittelemään tällaista laitteistoa", Urtasun sanoi kieltäytyen kritisoimasta tiettyjen yritysten lähestymistapoja.