MAN - Vaihtoautot


100 km peruuttaen - pysähtymättä. Suuri osa ennätysyrityksestä suoritetaan 3,7 kilometriä pitkällä radalla Oscherslebenissä. Kolmasosa reitistä koostuu neljästätoista mutkasta.

Daimler Truck toteuttaa Guinnessin ennätystenkirjaan pyrkiessään näyttävän ennätysyrityksen kesäkuun alussa. Marco Hellgrewen on tarkoitus peruttaa eActros 600 puoliperävaunuyhdistelmää - pysähtymättä yli 100 km.

50-vuotias Marco Hellgrewe on kuorma-autoharrastaja, joka arkisin työskentelee upseerina Saksan armeijassa. Marco, joka pitää erilaista haasteista, yrittää 4. kesäkuuta peruuttaa Mercedes eActros 600:lla yhtäjaksoisesti 100 km.

Pitkien matkojen peruuttaminen kuorma-autolla ei ole Marcolle mitään uutta. Vuonna 2008 hän peruutti 64 kilometriä dieselkäyttöisellä kuorma-autolla. Tämä ennätys rikottiin, kun nykyinen peruutusennätys, 89 kilometriä syntyi vuonna 2020 Yhdysvalloissa, mutta Marcon tavoitteenaan on nyt rikkoa tuo ennätys eActros 600:lla. Hän haluaa voittaa laakeriseppeleen takaisin yhdessä Mercedes-Benz Trucksin kanssa.

– Ensimmäisen ennätysajoni jälkeen on tapahtunut teknologisesti paljon – eikä kukaan maailmassa ole tähän päivään mennessä saavuttanut tätä ennätystä sähkökuorma-autolla. Takaperin ajaminen monien tuntien ajan on iso haaste, mutta tähän mennessä tekemämme koeajot ovat sujuneet erittäin hyvin. eActros 600:lla peruuttaminen ja tien päällä oleminen on todella hauskaa. Haluankin käyttää tilaisuutta hyväkseni ja kiittää vilpittömästi Mercedes-Benz Trucksia heidän tuestaan”, toteaa Marco Hellgrewe.


Marco Hellgrewe (50) Berliinin läheltä Werneuchenista kotoisin oleva Saksan asevoimien upseeri ja kuorma-autoharrastaja, harjoittelemassa ennätysyritystä varten. Peruuttaessaan hän käyttää ainoastaan Mirror Cam -järjestelmän kautta saamaansa informaatiota. Peilikamerajärjestelmässä perinteiset taustapeilit on korvattu A-pilareihin sijoitetuilla kameroilla ja näytöillä.

Mercedes-Benz Trucksin tuotekehityspäällikkö Rainer Müller-Finkeldei, on iloinen siitä, että Marco kysyi heiltä mahdollisuutta ennätysyritykseensä.

– Hänen ajatuksensa peruuttaa täyssähköautolla todistaa pioneerihengestä, johon me muutoksen liikkeellepanevana voimana voimme samaistua. Samalla toiminta antaa meille mahdollisuuden nostaa tietoisuutta tärkeistä tulevaisuuden aiheista julkisessa keskustelussa.

Ennätysyrityksen alullepanija on itse Marco Hellgrewe, ja se toteutetaan 3,7 kilometriä pitkällä Oscherslebenin moottoriradalla. Kaksi kolmasosaa radasta koostuu suorista osuuksista ja yksi kolmasosa 14 mutkasta! Sen jälkeen Marco ryhtyy peruuttamaan, hän ei saa pysähtyä ennen maaliviivaa. Guinnessin ennätystenkirjan komitean mukaan pyörien on pyörittävä jatkuvasti. Marco odottaa käyttävänsä kolmatta peruutusvaihdetta ennätysyrityksessään. Daimlerin mukaan pyörät voivat parhaimmillaan pyöriä jopa 40 km/h nopeudella. Ennätyshankkeen kumppanukset olettavat kuitenkin peruutusnopeudeksi enimmäkseen 10–20 km/h. Daimlerin mukaan Oscherslebenin rata on erittäin vaativa henkilöautoille suunnitellun neljäntoista tiukan mutkan ansiosta – mutta tarjoaa silti vähemmän ennalta arvaamattomia riskejä pysähtymiselle ja siten keskeytykselle kuin yleiset tiet.


Ei täyttä vauhtia, mutta silti kohtuullista hyvää kyytiä taaksepäin Marcon peruuttaessa kolmannelle peruutusvaihteelle... Suurin osa ennätysajosta odotetaan kuitenkin ajettavan 10–20 kilometrin tuntinopeudella.

Ruutulipulle yleistä tieverkkoa käyttäen

Lepotauon jälkeen Hellgrewe siirtyy julkisille teille päästäkseen maaliviivalle – poliisisaattueessa. Matkaa on vielä jäljellä noin 30 kilometriä – edelleen tietenkin peruuttaen – Halberstadtissa sijaitsevaan Daimler Trucksin uuteen globaaliin varaosakeskukseen. Ruutulippu Marcolle heilahtaa vasta uudessa Global Parts Centerissä, joka avataan virallisesti 10. heinäkuuta ja ottaa sitten vähitellen haltuunsa Mercedes-Benz Trucksin varaosien maailmanlaajuiset toimitukset.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!