MAN - Vaihtoautot


MAN:n Niepolomicen tehtaan – Truck Modification Center (TMC) on toimittanut jo 10 000 modifioitua kuorma-autoa. Näin merkittävä ja tärkeä hetki oli "juhlapäivän" kolmen kuorma-auton muodollinen toimitus asiakkaille.

Laivastonsinisen MAN TGX 6x4 26.540 veturin tuulilasissa on merkkipaalusta kertova teippaus, 10 000:s veturi on menossa Australiaan, eikä sen tuleva omistaja ollut tästä syystä juhlassa läsnä. Kaksi naapuriajokkia ovat myös vientiajoneuvoja, toinen on TGX 4x2 -alusta ja toinen oranssi TGS 28.440, joka lähtee Itävaltaan tienhoitotöihin ja on tästä syystä varustettu oranssein varoitusmajakoin.

Krakovan tehtaalla tuotetaan joka päivä sarjavalmistettuja ajoneuvoja, mutta kulissien takana, jokseenkin varjossa, on toisenlainen työvaihe käynnissä: sarjavalmisteisten kuorma-autojen mukauttaminen käyttäjien todellisiin tarpeisiin.

Tällaisia jälkiasennusta tai tuotteiden ominaisuuksien parantamista oli jo aiemmin suoritettu vuokratiloissa, mutta kun Niepolomicen tehdasta kaksi vuotta sitten merkittävästi laajennettiin, yksi sen suurimmista uusista tiloista oli 10 000 neliömetrin modifiointi – ja varustelukeskus.

Kyseessä on olettavastikin varsin laaja käsite, koska joskus kyse on kuolleen kulman kameran asennuksesta, joka kestää 3 tuntia, mutta toisinaan ajoneuvon runkoa on leikattava ja muokattava. Silloin ajoneuvoa voi olla tarpeen muokata useita päiviä. Kokoonpanolinjalta valmistuneet alustat valmistellaan säännönmukaisesti täällä, esimerkiksi paloautojen tarvitsemia muita lisärakenteita varten.


MAN:n vuonna 2007 Puolaan avattu tehdas on tuottanut noin 330 000 kuorma-autoa. Nykyisellään tehtaalta valmistuu 200 kuorma-autoa päivässä, mutta tuotantolaitoksella valmistaudutaan (epävirallisesti) kolmannen vuoron käyttöönottoon.

Modifiointikeskuksessa suoritettavat muutokset liittyvät kuitenkin hyvin usein ajokkien ulkonäön ehostamiseen tai ohjaamon sisämukavuuden lisäämiseen.

Osa asennettavista lisävarusteista on asiakkaiden tilattavissa osana valmiita paketteja, jotka lisätään ajoneuvoihin heti tehdaslinjalla. Muut varustelu ja sellainen varustus, jotka voivat häiritä kokoonpanohallin työnkiertoa, ohjataan kuitenkin varustelukeskukseen. Kaksi esitellyistä autoista oli saanut yksilöllisen Lion's -paketin, joka on tunnistettavissa ulkopuolelta säleikön viimeistelystä ja värillisistä nauhoista tai LED-valaistuksesta. Muistetaan kuitenkin, että tietyille markkina-alueille, erityisesti eksoottisille, valmistettavien ajoneuvojen spesifikaatioissa on myös eroja.

Modifiointi- ja varusteluhalliin mahtuu kerralla 25-30 kuorma-autoa. Useimmiten on kyse melko yksinkertaisista muutoksista ja töistä, joten ajokkeja rullaa joka päivä keskimäärin suunnilleen sama määrä hallin porteista ulos.


”Lion'S Schwarz” -paketilla varustettu Australian TGX-veturi sai jäähdyttimen säleikköönsä punaiset lisäosat, hiilikuitujäljitelmäviilut ja punaisilla tikkauksilla sekä brodeeratulla Lion S -logolla varustetut nahkaistuimet ohjaamoonsa.

”Lion' S Schwarz” -paketilla varustettu Australian TGX kuorma-auto on käynyt läpi prosessin kaikki sen kromielementit on korvattu mustilla mattapintaisilla. Tämän paketin kehittämiseen liittynyt oletus oli rakentaa kuorma-autolle urheilullisempaa luonnetta ja samalla kohentaa sen kuljettajalle tarjottavaa mukavuutta. Lisäksi auto sai punaiset lisäosat jäähdyttimen säleikköönsä, hiilikuitujäljitelmäviilut sekä punaisilla tikkauksilla ja brodeeratulla Lion S -logolla varustetut nahkaistuimet ohjaamoonsa. Veturin sisätiloista löytyi myös 24-tuumainen televisio ja ylimääräisiä säilytyslokeroita, jotka oli asennettu ylävuoteen paikalle. Veturiin varustukseen kuului kattoputkisto, joka valmisti sen pitkän kantaman lisävalojen asennukseen.

Tomasz Węgrzyn – TMC (Truck Modification Center) -osastopäällikkö MAN Trucks Krakow, kiitti lyhyen seremonian aikana työntekijöitään heidän sitoutumisestaan, heidän asenteestaan työhön ja yli kolmen vuoden yhteistyöstä. Samalla hän muistutti TMC:n helposti havaittavissa olevasta kehityksestä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!