Turkkilainen bussivalmistaja Karsan tuotti ensimmäisen Karsan Jest bussin vuonna 2013.
2017 Jest sai uuden ilmeen ja ensimmäinen täyssähköinen e-Jest syntyi 2018. Nyt on 10 000. Jest tullut markkinoille.
Sitä on kaikkialla Euroopan kaupungeissa - paitsi Suomessa.
Karsan e-Jest sai 2018 heti BMW:n sähkömoottorin ja sähköjärjestelmän. Se tarjoaa yli 200 km toimintamatkaa 88 kWh akustolla. Sen sähkömoottori antaa 170 hevosvoimaa tehoa ja 290 Nm vääntöä. Alle 5,8 m pitkällä bussilla on 12-tuuman kosketusnäyttö täysin digitalisessa kojelaudassaan Ja sen 4 pyörän erillisjousitus kantaa matalalattiallaan 22 matkustajaa. AC- ja DC-lataus täyttää akuston 4 tunnissa, pikalataus 65 minuutissa.
(Busworld BUSiness)
Karsan e-Jest on löytänyt paikkansa Euroopassa pienissä ja suurissa kaupungeissa ydinkeskustalinjoilla - vain ei Suomessa.
Suomessa on yhä sitkeästi vallalla 15 m pitkien, kolmeakselisten huonosti kääntyvien ja ruuhka-aikoina puolityhjinä kulkevien täysmittaisesti energiaa kuluttavien bussien käyttö tiivimmissäkin kaupunkikeskustoissa.
Tapa on Scanian ja Volvon aikanaan syöttämä, josta Suomen kaupunkien liikennelaitokset ja kaupunkiliikenteestä vastaavat eivät pääse eroon - ei vaikka valintojen johdossa on Vihreiden puoluetta ja maailmankatsomusta edustavia päättäjiä.
Milloin Suomi herää alle 6-metrisen e-Jestin suurmenestyksen saavuttaneisiin ominaisuuksiin kaupunkikedkustojen liienteessä?
(Toimituksen huomautus)