Traficomin tieliikenteen kuljetusalan ammattilaisille suunnattu uutiskirje tarjoaa ajankohtaista ja monipuolista tietoa ammattiliikenteen keskeisistä aiheista. Se on suunniteltu tukemaan kuljetusalan ammattilaisten työtä.
Uutiskirjettä on julkaistu neljän vuoden ajan. Vuoden 2024 lopulla uutiskirjeen lähetettiin noin 10 000 osoitteeseen. Uutiskirje tavoittaa siis tällä hetkellä noin puolet liikenteen harjoittajista.
Sähköiset palvelut sujuvoittavat ammattiliikenteen lupien käsittelyä
Kuljetusalan ammattilaiset ovat ottaneet Traficomin sähköiset palvelut laajasti käyttöön, ja luvut puhuvat puolestaan! Vuonna 2024 peräti 88 % ammattiliikenteen lupahakemuksista ja ilmoituksista tehtiin sähköisesti Oma asiointi -palvelussa. "Sähköiset palvelut eivät ainoastaan nopeuta hakemusten käsittelyä, vaan myös parantavat asiakkaiden asiointikokemusta", toteaa osastopäällikkö Sari Veija.
Kaiken kaikkiaan viime vuonna ammattiliikenteeseen liittyviä hakemuksia ja ilmoituksia tuli Traficomiin käsiteltäväksi 4872, joista 4289 tehtiin sähköisesti.
Sähköisen asioinnin huippulukemat
Hakemuksia yhteensä Hakemuksia sähköisesti
Taksiliikenneluvat 2 102 2 015 (96%)
Henkilöliikenneluvat 182 163 (90%)
Tavaraliikenneluvat 1 591 1 388 (87%)
Ilmoitukset 618 524 (80%)
Kuljettajatodistukset 379 199 (53%)
Erityisesti taksiliikennelupien osalta sähköinen asiointi on lähes täydellinen: 96 % hakemuksista tehtiin sähköisesti.
"Sähköinen asiointi säästää aikaa sekä asiakkailta että käsittelijöiltä, ja tavoitteemme on, että palvelut kehittyvät edelleen yhä asiakaslähtöisemmiksi ja tehokkaammiksi. Jos et ole vielä tutustunut sähköisiin palveluihimme, nyt on hyvä hetki kokeilla niitä ja huomata, kuinka helppoa asiointi voi olla", kannustaa Veija.
Varmista yhteydenotot oikeaan osoitteeseen - tarkista yhteystietosi Oma asiointi -palvelussa
Muistathan tarkistaa ja tarvittaessa korjata yrityksenne yhteystiedot, muun muassa ajantasaisen sähköpostiosoitteen Oma asiointi -palvelussa. Näin varmistat, että yhteydenottomme ja tämä uutiskirje tulevat oikeaan osoitteeseen.
Traficom Oma asiointi -palvelu.
Sähköisen rahtikirjan (eFTI) hyödyt askeleen lähempänä yrityksiä
Sähköisen rahtikirjan (eFTI, electronic Freight Transport Information) käyttöönotto sai määräajan ja tietovaatimukset, kun komissio julkaisi kolme uutta asetusta 20.12.2024. Valvovien viranomaisten, Suomessa poliisin ja Tullin, on hyväksyttävä sähköisesti esitetty rahtitieto 9.7.2027 alkaen. Yrityksille eFTI on vapaaehtoinen.
Koko EU:n kattavan sähköisen rahtikirjan käyttöön siirtyminen lisää tehokkuutta ja parantaa tuottavuutta kuljetuksissa. Ahola Transportin siirtymistä eFTIin luotsaa Toni Penttinen: "Näemme, että eFTI tuo Aholalle merkittäviä hyötyjä koko kuljetusketjuun. Operatiivinen tehokkuus paranee, läpinäkyvyys lisääntyy ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä parempaa palvelua reaaliaikaisten sähköisten kuljetusdokumenttien myötä. Sähköiset rahtikirjat vähentävät käsittelyn elinkaarikustannuksia nopeuttamalla prosesseja ja pienentämällä hallinnollisen työn määrää. Lisäksi kuljetusdataa voidaan käsitellä tietoturvallisemmin, mikä vahvistaa vaatimustenmukaisuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Ympäristövaikutukset pienenevät samalla, kun kustannussäästöt lisäävät toiminnan kilpailukykyä."
Tutustumalla tietovaatimuksiin yrityksillä on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus aloittaa valmistautuminen eFTIn hyödyntämiseen.
ACE CASE: Sähkörekalla Hämeenlinna-Jönköping väliä
Traficomin vetovastuulla olevalla, raskaan liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävällä ACE-hankkeen työkokonaisuudella on takanaan ensimmäinen toimintavuosi. Laaja-alaiseen yhteistyöhön pohjautuvassa työkokonaisuudessa on jo onnistuneesti käynnistetty ensimmäiset kokeilut.
Ensimmäinen toteutus on Ahola Transport Oy:n ja PlugIt Finland Oy:n yhteistyön tuloksena syntynyt pilotti, jossa haetaan käytännön kokemusta raskaan kaluston latausinfran ja sähkön käytön toimivuudesta kuljetuksissa. Pilotissa Ahola Transport on PlugIt Finlandin avulla rakennuttanut Naantalin terminaalinsa yhteyteen sähkörekoille tarkoitetun latausaseman.
Pilotissa kerätään tietoa sähkön toimivuudesta raskaassa liikenteessä Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä. Saatavan tiedon pohjalta LUT-yliopisto tekee tutkimusta, jonka tuloksia pääsevät hyödyntämään kaikki kiinnostuneet suunnitellessaan sähköön pohjautuvia logistiikkaratkaisuja.
ACE-hanke tähtää raskaan liikenteen päästöjen vähentämiseen
Traficom on mukana Suomen ympäristökeskuksen koordinoimassa Ilmastoratkaisujen vauhdittaja ACE - hankkeessa, joka saa rahoitusta Euroopan unionin LIFE-ohjelmasta. Traficomin vastuulla on raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtäävää kokonaisuus, jossa pilotoidaan sähkökäyttöisiä ja kaasukäyttöisiä kuorma-autoja sekä lataus- ja tankkausinfrastruktuuria.
Seitsenvuotisessa hankkeessa (2024-2030) raskaan liikenteen päästöjen vähentämisen osalta on tarkoitus tuottaa tutkimustietoa ja yleistä tietämystä vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönoton edistämiseksi raskaassa liikenteessä. Tavoitteena on myös auttaa muun muassa kaluston omistajia, kuljetuspalvelujen tarjoajia, rahdinantajia ja latauspalveluita tarjoavia sekä energiayhtiöitä arvioimaan, mitkä vähähiiliset ratkaisut sopivat niille parhaiten ja edistävät vähäpäästöisiä investointeja.
Samalla on tarkoitus kehittää vähäpäästöisen liikenteen ekosysteemin älykästä integrointia sähköverkkoon, energian paikallista tuotantoa ja varastointijärjestelmiä sekä uusia palvelukonsepteja.Traficom laatii ACE-hankkeen työkokonaisuuden puitteissa parhaillaan päästölaskentaohjetta kuljetusyrityksille yhteistyössä VSP:n ja AFRYn kanssa. Ohje julkaistaan keväällä 2025. Traficom on myös mukana järjestämässä sähkörekkaseminaaria keväälle 2025. Näistä lisätietoja myöhemmin.
Euroopan yhteisön sääntöjen vakavat rikkomukset henkilö- ja tavaraliikenteessä (ERRU) 2024
Traficom vastaanotti viime vuonna yhteensä 1 608 tarkastustulosilmoitusta liikennettä valvovilta viranomaisilta. Ilmoituksista yhteensä 401 kpl oli ns. Clean check -ilmoituksia, eli tarkastuksessa ei havaittu laiminlyöntejä tai puutteita. Vähäisiä puutteita (Minor Infringement) todettiin 60 tarkastuksessa.
Yhteisön sääntöjen vakavia rikkomuksia oli 1 564 kpl yhteensä 800 luvanhaltijalla. Edellisvuosien tapaan suurin osa rikkeistä koski ajo- ja lepoaikaa. Seuraavaksi yleisimmät rikekategoriat olivat ajopiirturirikkomukset ja sallitun enimmäispainon ylitykset.
- Ajo- ja lepoaikoihin liittyvät rikkomukset: 43,8 %
- Ajopiirturin käyttöön liittyvät rikkomukset: 20,9 %
- Painoa ja mittoja koskevien sääntöjen rikkomukset: 16,0 %
- Vaarallisten aineiden maantiekuljetuksiin liittyvät rikkomukset: 5,0 %
- Ajoneuvon liikennöintikieltoon johtaneet teknistä kuntoa koskevat rikkomukset: 5,8 %
- Kuljettajan perustason pätevyyteen ja jatkokoulutukseen liittyvät rikkomukset: 4,5 %
- Maanteiden tavaraliikenteen markkinoille pääsyyn liittyvät rikkomukset: 3,1 %
- Ajokortteja koskevien vaatimusten rikkomukset: 0,5 %
- Linja-autoliikenteen markkinoille pääsyyn liittyvät rikkomukset: 0,4 %
Suurin osa (41 %) todetuista rikkomuksista oli VSI-tasolla (erittäin vakava). Vajaa kolmasosa oli SI-tasolla (vakava) ja noin 8 % rikkeistä sijoittui kaikkein vakavimpien rikkeiden kategoriaan. Yksittäisistä riketyypeistä kaikkein yleisin oli edellisvuosien tapaan riittämätön 9 tunnin vuorokautinen lepoaika.
Yleisimmät riketyypit (ERRU) 2024
1 Riittämätön alle 9 h lyhennetty vuorokautinen lepoaika
2 Sallitun enimmäispainon ylitys 5-10%:lla
3 Sallitun enimmäispainon ylitys 10-20%:lla
4 Ajoneuvon turvallisena ja liikennekelpoisena pitämisen laiminlyöminen
5 Yhtäjaksoisen 4,5 tunnin ajoaika ylittyy ennen taukoa
6 Piirturilevy/kuljettajakortti on poistettu luvatta
7 Vuorokautinen 10 tunnin ajoaika ylittyy
8 Matkustajien/tavaroiden kuljettaminen ilman pakollista perustason ammattipätevyyttä ja/tai pakollista jatkokoulutusta
9 Ajopiirturia käytetään väärin
10 Tallenteissa ei ole niiden maiden tunnuksia, joissa kuljettajan päivittäinen työaika alkoi ja päättyi
Taksien yhteisvalvonnan tuloksia vuodelta 2024
Traficomin asiantuntijat osallistuivat viime vuonna yhteensä seitsemään poliisin johdolla toteutettuun taksiliikenteen yhteisvalvontaan eri puolilla Suomea. Poliisin ja Traficomin lisäksi valvontaiskuissa olivat mukana myös Verohallinnon ja Aluehallintoviraston tarkastajat. Viranomaisten yhteisvalvonnalla kukin viranomainen tarkasti omaan toimivaltaansa kuuluvia asioita yhdellä pysäytyksellä.
Valvonnoissa tarkastettiin yhteensä 443 taksia, joista vajaat kaksi kolmasosaa (278 kpl) läpäisi valvonnan ilman huomautuksia. Hieman yli kolmasosalla (165 kpl) todettiin yksi tai useampi puute tai laiminlyönti, joka johti sakkorangaistukseen, liikennevirhemaksuun tai jatkoselvitykseen.
Yleisimmät todetut puutteet liittyivät laissa säädetyn kuljettajan nimitiedon nähtävillä pitämiseen taksiajoneuvossa. Tämä oli yleisin puute myös edellisvuosien taksivalvonnoissa.
Aluehallintovirasto tarkasti valvonnoissa erityisesti työaikalain ja työsopimuslain työnantajalle asettamien velvoitteiden täyttymistä. Keskeinen valvottava asia oli taksinkuljettajalle pakollinen ajopäiväkirja. Ajopäiväkirjan pitämisen laiminlyöntejä tai sen puutteellisia täyttämisiä todettiin jokaisessa toteutetussa yhteisvalvonnassa ja tämä laiminlyönti olikin toiseksi yleisin vuoden 2024 taksivalvonnoissa.
Autokoulutoimijoiden ja ammattiliikenteen kouluttajien valvonta 2024
Traficomin organisaatiouudistuksen myötä virastossa aloitti 1.10.2024 uutena kokonaisuutena Ammattiliikenteen valvontayksikkö, jonka yhtenä tehtävänä on valvoa autokoulutoimijoiden ja ammattiliikenteen kouluttajien toimintaa. Pääosan kenttävalvonnasta tekee Ajovarma Oy - Traficomin tehtävänä on valvonnan ohjaus ja koordinointi, jatkotoimenpiteistä vastaaminen sekä valvonta tarpeen mukaan.
Vuonna 2024 Ajovarma teki 186 kouluttajavalvontakäyntiä, joihin käytettiin yhteensä 567 tuntia. Valvontakäyntien sekä Ajovarman ja Traficomin havaintojen perusteella koulutusluvan haltijoille annettiin yhteensä 55 huomautusta tai varoitusta toiminnassa havaittujen puutteiden vuoksi. Lisäksi yhden kouluttajan koulutuslupa peruttiin koulutustoiminnassa ilmenneiden toistuvien vakavien puutteiden vuoksi.
Valvontaa jatketaan aktiivisella ja kehittävällä otteella myös kuluvana vuonna. Valvontakäyntien tarkoitus on toiminnan laadun varmistamisen lisäksi antaa kouluttajille tukea ja ohjeistusta heidän toimintaansa