Swerock on ottanut Ruotsissa käyttöönsä kaksi uutta betoniperävaunua, jotka kestävät 60 prosenttia enemmän betonia kuin tavalliset betoniautot.
Kahdessa perävaunussa on 11,5 kuutiometriä betonia ja ne on ajettu valuprojekteihin Skånessa, Smoolannissa ja Blekingessä.
"Koska jokainen kuljetus tuo lisää betonia, pienenee betonin kuljetettavien kilometrien kokonaismäärä. Tämä tarkoittaa, että dieseliä käytetään vähemmän, mikä on hyväksi sekä ympäristölle että asiakkaillemme. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on sopusoinnussa tavoitteemme kanssa kohti fossiilivapaata siirtymää", sanoo Swerockin betoniautoista Etelä-Ruotsissa vastaava Ted Petersson.
Swerockin mukaan polttoaineenkulutus kilometriä kohden on marginaalisesti korkeampi suuremmasta painosta huolimatta. Yhtiö toteaa myös, että ajoneuvot voivat purkaa lastin kuten Swerockin muutkin betoniautot.
"Ajoneuvot lastataan ja puretaan samalla tavalla, jolloin niissä on joitain ylimääräisiä erikoistoimintoja. Paino- ja pituusmääräysten täyttämiseksi ja siten raskaampien kuormien lastaamiseksi perävaunua pidennetään hydrauliikan avulla tiellä ajettaessa. Työmaalla, jossa voi olla vähemmän tilaa, sitä voidaan lyhentää", Ted Petersson sanoo.
Pisimmillään betoniperävaunu on 13,3 metriä pitkä ja se voidaan lyhentää noin kymmeneen metriin.