MAN - Vaihtoautot

Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä EU:n dieselautojen kysyntä laski edelleen 29,5 prosenttiin uusien autojen rekisteröinnistä. Bensiiniautojen osuus EU:n markkinoista oli 57,3 prosenttia, kun taas sähköladattavien ajoneuvojen (ECV) osuus uusien autojen kokonaismyynnistä lokakuusta joulukuuhun oli 4,4 prosenttia . Kaikkien vaihtoehtoispolttoaine ajoneuvojen (APV) yhteenlaskettu markkinaosuus oli 13,2 prosenttia. Kaiken kaikkiaan vuonna 2019 lähes 60 prosenttia kaikista uusista Euroopan unionissa rekisteröidyistä autoista oli bensiinikäyttöisiä (58,9%, kun vastaava luku oli vuonna 2018 56,6%), kun taas dieselin osuus oli 30,5 prosenttia rekisteröinneistä (35,9% vuonna 2018).

Viime vuonna 3,1 prosenttia uusista henkilöautoista EU:ssa oli sähköajoneuvoja (yhden prosenttiyksikön enemmän kuin vuonna 2018). Lokakuusta joulukuuhun 2019 koko Euroopan unionissa rekisteröityjen dieselautojen määrä laski 3,7 prosenttia miljoonaan yksikköön. Tästä yleisestä laskusta huolimatta joillakin markkinoilla on havaittavissa merkkejä elpymisestä. Dieselin kysyntä kasvoi jälleen kahdessa EU:n suurimmassa automarkkinassa: Ranskassa (+ 7,3%) ja Saksassa (+ 4,3%). Kaksinumeroiset voitot havaittiin myös Belgiassa (+ 17,7%), Sloveniassa (+ 18,2%), Unkarissa (+ 18,4%), Ruotsissa (+ 30,5%) ja Romaniassa (+ 31,1%).Samaan aikaan bensiiniautot jatkoivat noususuuntaustaan ​​ja nousivat 11,9% (tai 216 289 yksikköä) vuoden 2018 viimeiseen neljännekseen verrattuna. Bensiinin myynti kasvoi kaikissa 28 EU-maassa, ja prosentuaalisesti eniten Italiassa (+20,9%) viidestä suurimmasta markkinasta.

Muut vaihtoehtoisella moottorilla varustetut ajoneuvot - joihin sisältyy etanolilla (E85), nestemäisellä öljykaasulla (maakaasulla) ja maakaasulla (NGV) kulkevat ajoneuvot - päättyivät myös vuoden positiiviseen nousuun. Rekisteröinnit lisääntyivät 28,0 prosenttia ja olivat 58 768 yksikköä vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä. Italia on edelleen näiden ajoneuvojen suurin markkina-alue EU:ssa, 41 905 yksiköllään.