
Uusi Renault Trafic löi itsensä läpi Suuren yleisön suosikiksi Lyonin Solutrans-näyttelyssä.
Vuoteen 2030 mennessä ranskalaiset odottavat sähköpakettiautojensa myynnille 30–40 prosentin vuotuista kasvua. Ei siis yllättävää, että uusi Trafic toimitetaan aluksi ainoastaan sähkötoimisena vuoden 2026 lopusta alkaen. Dieselversion myynti seuraa myöhemmin.
Trafic tulee ensimmäisenä 800 voltin tekniikalla. Perässä tulevat Goelette ja Estafette.
Erityinen supertietokone hallitsee keskeisesti kaikkia Traficin toimintoja. Tämä ei ainoastaan säästä kustannuksia, vaan mahdollistaa myös jatkuvat ohjelmistopäivitykset langattomasti (“over the air”).
Muotoilu, jossa on aerodynaamisesti optimoitu etuosa, matalat LED-ajovalot ja kolmiosainen tuulilasi, on uusi, virkistävä ja silmiinpistävä.
Sisustus on selkeästi toiminnallinen, mutta se ei vaikuta halvalta. Huomiota herättää neliömäinen, hieman kuljettajaan kallistuva 12 tuuman näyttö sekä lukuisat harkitut säilytysratkaisut.
Trafic tarjoaa myös vankkaa kuljetustekniikkaa. Se tulee saataville vuoden 2026 lopusta alkaen H1-mallina, jonka pituus on 4,87 metriä, ja H2-mallina, jonka pituus on 5,27 metriä. Kummankin leveys on 1,92 metriä ja korkeus 1,90 metriä. Uusi malli voi kuljettaa 5,1 tai 5,8 kuutiometriä kuormaa. Renault tavoittelee 2 tonnin vetovoimaa ja 1,25 tonnin kantavuutta.
Taka-akselilla on 150 kW/204 hevosvoiman voimayksikkö, joka tuottaa enimmillään 354 Nm vääntöä. Voima saadaan markkinoille tullessa 81 kWh:n nikkeli-mangaani-kobolttiakusta. Renault ilmoittaa toimintamatkaksi 450 kilometriä, ja kaupunkiolosuhteissa matka voisi olla jopa 600 kilometriä.
800 voltin tekniikan ja 240 kW latausteho mahdollistavat Traficin lataamisen 15 prosentista 80 prosenttiin vain 20 minuutissa. Lisäksi ajoneuvossa on Vehicle-to-load-tekniikkaa, joka mahdollistaa työkalujen tai kannettavien tietokoneiden käytön.
Myöhemmin ranskalaiset tuovat markkinoille myös pienemmän (ja edullisemman) 60 kWh:n litium-rautafosfaattiakun, joka takaa 350 kilometrin toimintamatkan. Tämä akku on erityisesti suunnattu ammattilaisille, jotka liikkuvat pääasiassa kaupunkialueilla.
Kiinnostava seikka globaalin kiinalaisen akkuteknologian hallinnan näkökulmasta on se, että kaikki akku-solut valmistetaan Euroopassa ja kootaan Sandouville-tehtaalla Ranskassa.
Myös pikkubussiversio on suunnitteilla.



