Vuonna 1990 esiteltiin Renault Clio, joka nousi heti oman luokkansa eniten myydyimmäksi automalliksi. Kansainvälistä menestyjää on myyty ympäri maailmaa yli 16 miljoonaa kappaletta ja kaksi viidestä sukupolvesta on voittanut Car of the Year -tittelin. Suomalaisittain kiinnostava moottori on kolmesylinterinen 1,0-litrainen bensiiniturbo (TCe 90), joka kehittää 67 kilowattia (91 hv) ja 160 newtonmetrin vääntömomentin. Sen kanssa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, minkä ansiosta kulutus on erittäin pieni.
Nyt viidennen sukupolven Clio uudistetaan, eikä kynää ole käytetty mitenkään kevyesti, vaan kyseessä on merkittävä muodonmuutos. Keula näyttää teknisemmältä ja futuristisemmalta, samalla kun siinä on sukunäköä uusimpien mallien kuten Megane E-Tech electricin kanssa.
Renault Clioon on saatavissa viisi erilaista voimanlähdettä. Moottorit kattavat periaatteessa kaiken vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista etevän hybridin kautta turbodieseliin.
Kehittynein moottori on vuodesta 2020 Clioon saatavissa ollut E-Tech full hybrid 145, jolle on myönnetty yli 150 patenttia. Voimalinjan kehityksessä on käytetty Renaultin Formula 1 -kilpailuissa saamia oppeja, minkä takia se on tehokas ja taloudellinen.
Voimalinjassa on 1,6-litrainen 69 kilowatin (94 hv) tehoinen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja 18 kilowattia kehittävä käynnistysmoottorin ja generaattorin yhdistelmä. Niitä käyttää joustavasti ja automaattisesti älykäs monitilavaihteisto. Pienimmillään yhdistetty kulutus on 4,1 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 93 g/km.
Toinen suomalaisittain kiinnostava moottori on kolmesylinterinen 1,0-litrainen bensiiniturbo (TCe 90), joka kehittää 67 kilowattia (91 hv) ja 160 newtonmetrin vääntömomentin. Sen kanssa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, minkä ansiosta kulutus on erittäin pieni.
Saman moottorin vapaasti hengittävä versio (SCe 65) kehittää 49 kilowattia ja sen kanssa on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Saatavilla ovat lisäksi LPG-nestekaasulla (ei sovellu Suomessa tieliikennekäyttöön) toimiva moottori (TCe 100 LPG) ja turbodiesel (Blue dCi 100).
Korin mitat ovat Cliossa ennallaan, joten se on 4,053 metriä pitkä, peilit mukaan lukien 1,988 metriä leveä ja 1,439 metriä korkea. Sisätilat eivät ole saaneet osakseen moitteita, joten niiden suhteen ei ollut tarvetta muutoksiin. Myös 391 litran tavaratila edustaa huippua tässä autoluokassa (301 litraa Clio E-Tech full hybrid 145).
Turvallisuutta ja ajamisen helppoutta lisäävät 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, jotka ovat joko vakio- tai lisävarusteita. Niiden avulla Clio on yksi luokkansa turvallisimmista autoista, kun siihen on saatavissa esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin tai 360 asteen kamera. Mukavuutta lisäävät muun muassa automaatti-ilmastointi, älyavainkortti tai älypuhelimen langaton lataus.
Suomeen uusi Renault Clio on tulossa syksyllä. Meille tulevat mallit ja niiden hinnat ilmoitetaan lähempänä myynnin alkamista.