Uusi E-5008 on ainoa malli SUV-segmentissä, joka tarjoaa täyssähköisen voimalinjan yhdistettynä seitsenpaikkaiseen matkustamoon.
Uusi Peugeot E-5008 osoittaa STLA Medium -perusrakenteen monipuolisuuden. Kyseessä on ensimmäinen malli, joka käyttää rakenteen pidennettyä versiota. 2,90 metrin mittainen akseliväli mahdollistaa avarat sisätilat. Auton kokonaispituus on 4,79 metriä.
Uusi Peugeot E-5008 on eurooppalainen sähköauto: se valmistetaan Sochaux’n tehtailla Ranskassa ja mallissa käytetään eurooppalaisia ACC-akkuja, jotka nekin tuotetaan Ranskassa (Douvrin).
Uuden Peugeot E-5008:n ennakkomyynti aloitetaan kesällä 2024. Varustetasoja on tarjolla kaksi: Allure ja GT. Täyssähkövoimalinjasta on tarjolla kolme versiota: 210 hv, 230 hv Long Range ja 320 hv Dual Motor -neliveto. Lisäksi myöhemmin tarjolle tulevat Hybrid- (136 hv) ja lataushybridiversiot (195 hv).
Voimakas muotoilu
Uudessa Peugeot E-5008:ssa on aerodynaaminen siluetti ja hienostunut matkustamo. Mallissa on verrattain korkea vyötärölinja ja korostuneet pyöränkaaret, jotka luovat voimakkaan ilmeen.
Uutuus on 4,79 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,69 metriä korkea. Näyttävyyttä lisäävät vakiovarusteiset 19-tuumaiset vanteet.
Sisällä autossa välittömän vaikutuksen luo 21-tuumaisella panoraamanäytöllä varustettu uusi i-Cockpit-ohjaamo. Näyttö on kaareva, jolloin sen reunoihin on helppo yltää kuljettajan paikalta.
Tilat seitsemälle
Pitkän akselivälinsä ansiosta uusi E-5008 tarjoaa hyvät takajalkatilat toisen istuinrivin matkustajille. Malli asettaa myös uuden mittatikun kolmannen istuinrivin mukavuudelle C-SUV-segmentissä.
Toinen istuinrivi on varustettu mukavilla istuimilla, jotka ovat liikuteltavissa pituussuunnassa 60/40-osassa ja selkänojat ovat kaadettavissa 40/20/40-osassa. Kolmannen penkkirivin ollessa taitettuna, voidaan tavaratilan kokoa muuttaa liikuttamalla keskimmäistä riviä säilyttäen 5-paikkaisen ohjaamon.
Toisen rivin istuimien selkänojien kaltevuus on säädettävissä viiteen eri tasoon.
Pääsy kolmannen rivin istuimille on näppärää uuden Easy Access -järjestelmän ansiosta. Tämä mahdollistaa toisen istuinrivin istuimien kääntämisen ja liu’uttamisen yhtä aikaa, mikä helpottaa pääsyä taaimmaiselle istuinriville.
E-5008-malliin mahtuu jopa seitsemän matkustajaa. Kolmas istuinrivi tarjoaa kaksi erillistä selkänojaa, jotka ovat varustettu säädettävillä pääntuilla. Kolmannen istuinrivin matkustajille on tarjolla mukitelineet, lukuvalot ja kyynärnojat. Saatavilla on myös 12 Voltin pistoke.
Kookas tavaratila
Uusi E-5008 tarjoaa jopa 748 litraa tavaratilaa kolmas istuinrivi alhaalla ja 259 litraa tavaratilaa, kun jokainen istuin on käytössä. Kaikki istuimet kaadettuna tilaa on 1 815 litraa.
Kun E-5008:n kaikki istuimet ovat alhaalla, tarjolla on valtava tasainen tavaratila jopa 2 metrin pituisena.
Kaikki seitsemän istuinta käytössä uuden E-5008:n tavaratilan pituus on vieläkin 42 cm. Kyseessä on luokkansa ainut auto, joka tarjoaa näin paljon tilaa tavaroille, kun kolmas istuinrivi on käytössä.
Kolmannen istuinrivin takana olevan välipohjan voi nostaa pystyyn istuinten taakse, jolloin lisätilaa vapautuu pohjan alle lisämatkatavaroille.
Tavaratilan näkösuojalle on tarjolla säilytyspaikka tavaratilan pohjan alla. Suoja toimii niin kahden kuin kolmen rivin konfiguraatiossa.
Iso panoraamalasikatto tuo sisätiloihin valoa. Lasikaton etuosa on avattavissa, mikä ei ole yleistä sähköautojen luokassa.
Voimalinja valikoima
Uusi E-5008 on suunniteltu alusta alkaen täyssähköiseksi malliksi. Siihen on tarjolla kaksi toimintamatkaversiota: 500 km ja 660 km (odottaa WLTP-hyväksyntää). Lisäksi tarjolle tulee myöhemmin Dual Motor -neliveto.
5008 Hybrid 136 e-DCS-6 käyttää Peugeotin 48 voltin järjestelmää. Se koostuu uuden sukupolven 136-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista ja automaattivaihteistosta, joka pitää sisällään myös sähkömoottorin. Järjestelmän avulla polttoainetta on mahdollista säästää jopa 15 % tavalliseen bensiiniversioon verrattuna (5,8 l/100 km). Kaupungissa 5008 Hybrid 136 e-DCS6 voi liikkua jopa 50 % ajasta pelkällä sähköllä.
Uusi 5008 laajentaa voimalinjavalikoimaansa uuteen Plug-In Hybrid (195 e-DCS-7) -lataushybridivoimalinjaan. Siinä yhdistyvät 92 kW sähkömoottori ja 150 hv polttomoottori. Uusi korkeajänniteakku mahdollistaa jopa 80 km toimintamatkan pelkällä sähköllä (odottaa WLTP-hyväksyntää). Malli on myös varustettu 60 litran polttoainetankilla, jolloin kokonaistoimintasäde kasvaa ennätyskorkeaksi.
Aidosti eurooppalainen
Kestävän kehityksen mukaisesti Peugeot suunnittelee ja valmistaa uuden E-5008:n Ranskassa. Myös E-5008:n sähkömoottori on valmistettu Ranskassa Stellantis-Nidec-yhteenliittymän toimesta.
Uudessa E-5008:ssa on ACC-akkukonsortion valmistamat akut, jotka tulevat myös Ranskasta. ACC on Stellantiksen, Mercedeksen ja Saftin yhteenliittymä, jonka toimintaan kuuluu korkeajänniteakkujen valmistus ja suunnittelu. E-5008 käyttää myös muiden alihankkijoiden akustoja.