Opel aloittaa seuraavan luvun tarinassaan julkaisemalla ensimmäiset tiedot ja kuvat uudesta täyssähköisestä Opel Astra Electricistä. Salamalogoa kantava merkki esittelee näin ensimmäisen täyssähköisen, sarjatuotetun Astran tähän vuosikymmeniä kompaktiluokan myyntikärjessä viihtyneeseen mallisarjaan, joka palkittiin juuri Kultaisella ohjauspyörällä 2022[1]. Täyssähköisen viisiovisen mallin lisäksi perinteikäs merkki esittelee myös Opel Astra Sports Tourer Electricin, joka on ensimmäinen saksalaisen valmistajan tuottama täyssähköinen farmarimalli.
Tulevaisuudessa Opel Astra -asiakkaat voivat siis valita useammasta eri voimansiirtovaihtoehdosta kuin mitä muihin Opel-malleihin on tarjolla. Erittäin taloudellisten polttomoottorien lisäksi Astra viisiovinen ja Astra Sports Tourer ovat jo saatavilla sähköistettyinä lataushybrideinä, jollainen on myös uusi huippumalli Astra GSe. Voimalinjakattauksen täydentää pian täyssähköinen Astra Electric, jonka tilaukset käynnistyvät keväällä 2023.
Uusi Opel Astra Electric ja Opel Astra Sports Tourer Electric sähköistävät käyttäjänsä. Uusi Astra Electric on puhdasta, päästötöntä ajamisen iloa. Sähkömoottori tuottaa 156 hv/115 kW ja 270 Nm vääntöä – ja molemmat ovat käytettävissä heti kaasupolkimeen koskettaessa, mikä antaa liikkeelle lähtöön voimaa ja vakuuttavaa kiihtyvyyttä. Ja siinä missä monet muut sähköautot on rajoitettu 150 tai 160 km/h:n huippunopeuteen, uuden Astra Electricin huippunopeus on 170 km/h. Astra Electricin kuljettaja voi oman mieltymyksensä mukaan valita käyttöön Eco, Normal- tai Sport-ajotilan.
Energia varastoidaan 54 kWh:n litiumioniakkuun. Sen 102 akkukennoa on jaettu 17 moduuliin, jotka varmistavat, että uusi Astra Electric kulkee päästöttömästi jopa 416 kilometriä WLTP1-normin mukaisesti. Insinöörit pitivät erittäin tärkeänä energian tehokasta pakkausta ja pystyivät varmistamaan esimerkillisen toimintasäteen kompaktilla akulla. Uusi Astra Electric kuluttaa vain 12,7 kWh sähköä 100 kilometrillä (14,9 kWh WLTP:n mukaan[2]), joten se on paitsi taloudellinen ajoneuvo jokapäiväiseen käyttöön, niin myös ihanteellinen kumppani, joka säästää aikaa pidemmillä matkoilla. Ja kun täyssähköinen Astra pitää ladata, se vaatii vain pikapysähdyksen latauspisteellä. Astra Electric voidaan ladata noin 80 %:iin akun kapasiteetista 30 minuutissa käyttämällä 100 kW:n tasavirtapikalaturia. Lisäksi täyssähköisessä Astrassa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi mm. kotilataamista silmällä pitäen.