MAN - Uudet autot


Umpikorilla varustettu eActros 400 6x2, joka soveltuu klassiseen käyttöön raskaassa jakeluliikenteessä, yltää osittain kuormattuna jopa 480 kilometrin toimintamatkaan 20 celsiusasteen ulkolämpötilassa. Sekä eActros 600 että uusi eActros 400 on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja neliportaisella vaihteistolla toteutetulla e-akselistolla.

Mercedes-Benz Trucks esitteli syys-lokakuun vaihteessa Molsheimin tehtaallaan Ranskassa järjestetyssä koeajotilaisuudessa medialle ensimmäistä kertaa uuden ajoneuvoversion, eActros 400:n, joka perustuu eActros 600:n teknologiaan. Näin Mercedes-Benz Trucks laajentaa lukuisien uusien kombinaatiovaihtoehtojen avulla, jotka perustuvat molempiin malleihin, akkukäyttöisten kuorma-autojensa valikoimaa vastatakseen jatkossa entistä kattavammin sähköisesti hoidettavan raskaan kaukoliikenteen ja jakelukuljetusten logistiikan vaatimuksiin.

Mercedes-Benz Trucks tarjoaa eActrosia tulevaisuudessa kahdella akkupaketilla varustettuna eActros 400:na ja kolmella akkupaketilla varustettuna eActros 600:na – molemmat saatavilla sekä puoliperävaunun vetoautona että tasakuormaratkaisuina. Yksilöllisesti käyttötarkoituksen, toimintamatkan ja hyötykuorman osalta räätälöitynä.

Asiakkaat voivat jatkossa myöskin valita kahdesta ohjaamosta: joko toimivaksi todetun L-ohjaamon, jossa on matalampi sisäänkäynti, tai aerodynaamisesti edistyneemmän, suuremman ProCabinin, joka pyrkii tarjoamaan maksimaalista mukavuutta. Alustamallisto kasvaa samalla myös useilla uusilla akseliväli- ja lisäakselivaihtoehdoilla, jotka kattavat entistä laajemmat käyttöalueet.

"eActros 600 on todistanut, että akkusähköinen kaukoliikenne on jo todellisuutta – ajoneuvoja on menestyksekkäästi liikenteessä yli 15 Euroopan maassa. Yksi asia on kuitenkin selvä: jotta energiasiirtymä onnistuu, latausinfrastruktuurin laajenemisen on pysyttävä ajoneuvojen vauhdissa ja liiketoiminnan on oltava kannattavaa asiakkaillemme”, painotti Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Achim Puchert.

Toisen sukupolven eActros-malliston uudet ajoneuvoversiot tarjoavat edelleen eActros 600:n keskeisiä teknologisia ominaisuuksia, jotka tunnistaa innovatiivisesta kokonaisteknologiakonseptistaan, jossa yhdistyvät moderni käyttötekniikka ja korkea energiatehokkuus. Näitä ovat itse kehitetty sähköinen e-akselisto, pitkästä käyttöiästään ja yli 95 prosentin käyttökelpoisesta akkukapasiteetistaan tunnettu litiumrautafosfaattikennoteknologia (LFP), 800 voltin sisäinen jännite sekä uusi Multimedia Cockpit Interactive 2 ja kattavat avustinjärjestelmät turvallisuuden parantamiseksi.


eActros 400 ja eActros 600, malleja on mahdollista ladata jopa 400 kW:lla ajoneuvon vasemmalla puolella ohjaamon takana sijaitsevan vakiomallisen CCS2-latauspistorasian kautta. Lisävarusteena on mahdollista tilata toinen CCS2-latauspistorasia ajoneuvon oikealle puolelle. Kahden akkupaketin lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin kestää noin 46 minuuttia, kun latausaika kolmen akkupaketin kanssa on noin 70 minuuttia.

Akkupaketit määrittävät toimintamatka, hyötykuorman ja ostohinnan

"eActrosin toinen mallisukupolvi on johdonmukaisesti kehitetty modulaarisella tavalla. Siinä yhdistyy moderni LFP-akkutekniikka, tehokas sähkökäyttöinen voimansiirto ja älykkäät avustusjärjestelmät. Modulaarisuuden ja akkukapasiteetin, ohjaamon ja alustan yhdisteltävien vaihtoehtojen ansiosta tarjoamme jatkossa eActrosin perusajoneuvosta yli 40 yhdistelmää. Näin voimme vastata entistä tarkemmin asiakkaidemme monipuolisiin tarpeisiin ja edistää merkittävästi maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä”, valotti Rainer Müller-Finkeldei, Mercedes-Benz Trucksin tuotekehityksen johtaja ja jatkoi:

”Asiakkaan päätös sopivasta ajoneuvoversiosta riippuu pitkälti käyttötarkoituksesta – olipa kyseessä sitten pitkän matkan kuljetus suurella päivittäisellä ajomäärällä tai raskas jakeluliikenne lyhyemmillä reiteillä –, rahtitarpeista, käytettävissä olevasta latausinfrastruktuurista ja taloudellisista olosuhteista. Uudet eActros 400 -versiot mahdollistavat houkuttelevamman tulon sähköiseen liikkuvuuteen edullisempaan hintaan.”

eActros 400-mallit on varustettu kahdella 207 kWh:n LFP-akkupaketilla, jotka tarjoavat 414 kWh asennettua akkukapasiteettia – tästä juontaa niiden mallimerkintä 400. eActrosin eri mallivariaatiot johtavat erilaiseen toimintamatkaan ja vaihtelevat ajoneuvoluokan ja käyttöprofiilin mukaan. Jatkuvassa kaukoliikenteessä toimintamatkat ovat yleensä pidempiä kuin alueellisissa jakelukuljetuksissa. Perinteiseen raskaan kaluston jakeluliikenteeseen ihanteellisen eActros 400 6x2-version luvataan 20 asteen ulkolämpötilassa, osittain kuormattuna, yltävän jopa 480 kilometrin toimintamatkaan.


Asiakkaat voivat valita kahdesta eri ohjaamosta: toimivaksi todetusta L-ohjaamosta ja futuristisesta ProCabin-ohjaamosta. Molemmat versiot ovat saatavilla sekä kahdella akulla varustettuun eActros 400:een että kolmella akkupaketin eActros 600 alustamalleihin. 170 millimetriä matalamman sisäänkäynnin ja kompaktien mittojen ansiosta 2,30 metrin levyinen L-ohjaamo tarjoaa hyvät olosuhteet lyhyemmille ajotaipaleille ja palvelee tiheää autoon nousua ja sieltä poistumista. Classic- tai StreamSpace-versiona saatavilla oleva ohjaamo tarjoaa runsaasti säilytystilaa ja lukuisia käytännöllisiä mukavuusominaisuuksia, kuten Multimedia Cockpit Interactive 2 -näytön ja LED-ajovalot. L-ohjaamo lieneekin taloudellisesti kiinnostava ratkaisu hintatietoisille asiakkaille ja mahdollistaa pienen hyötykuormaedun pienemmän omamassan ansiosta.

Mikäli eActros-puoliperävaunun vetoauto on varustettu tutulla L-ohjaamolla ja vain kahdella akkupaketilla, luvataan sille jopa 330 kilometrin toimintamatka samalla käyttöasetuksella vastaavissa yleisolosuhteissa. Kahdella akkupaketilla varustettu eActros 400 on kevyempi ja tarjoaa siksi suuremman hyötykuorman kuin kolmella akkupaketilla varustettu eActros 600. Painonalennus nostaa eActros 400:n suurimman vetopöytäkuorman 9,5 tonniin. Tavanomaisen puoliperävaunun kanssa eActros 400 saavuttaakin yli 25 tonnin hyötykuorman. Tämä tarkoittaa, että eActros 400 tarjoaa yli 3 tonnia enemmän hyötykuormaa kuin eActros 600, mikä nostaa sen dieselkäyttöisten kuorma-autojen hyötykuormatasolle.

Molempia,sekä eActros 400 että eActros 600, malleja on mahdollista ladata jopa 400 kW:lla ajoneuvon vasemmalla puolella ohjaamon takana sijaitsevan vakiomallisen CCS2-latauspistorasian kautta. Lisävarusteena on mahdollista tilata toinen CCS2-latauspistorasia ajoneuvon oikealle puolelle. Kahden akkupaketin lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin kestää noin 46 minuuttia, kun latausaika kolmen akkupaketin kanssa on noin 70 minuuttia. CCS-latauksen lisäksi kaukoliikenteeseen suunniteltuun ProCabin-ohjaamolla varustettuun eActros 600:een tulee myöhemmin tarjolle myös megawattilataus.

Uusia mallivariaatiota on lokakuusta alkaen mahdollista tilata EU30-markkinoilla ja myös joillakin EU:n ulkopuolisilla markkinoilla. Osa nyt tilatuista ajoneuvoista valmistuu Wörth am Rheinin tehtaan tuotantolinjalta jo tänä vuonna.

eActrosin toisen mallisukupolven laajentumisen myötä Mercedes-Benz Trucks lopettaa ensimmäisen sukupolven eActros 300/400 -mallien valmistuksen tämän vuoden lopussa.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!