
5. marraskuuta Euroopan parlamentin ja neuvoston neuvottelijat pääsivät yhteisymmärrykseen ainutlaatuisesta eurooppalaisesta menetelmästä kasvihuonekaasujen (GHG) laskemiseen liikenteessä.
Uudet säännöt eivät velvoita liikenteen yrityksiä laskemaan kasvihuonekaasupäästöjään. Kuitenkin, jos ne päättävät tehdä niin, esimerkiksi raportointia, sopimuksia tai markkinointia varten, tai kun muut eurooppalaiset säännöt niin vaativat, niiden on sovellettava yhteistä eurooppalaista menetelmää.
Menetelmän perustana on laskea ajoneuvojen käytöstä ja energian toimittamisesta aiheutuvat päästöt liiketoiminnan aikana, ja ne ilmaistaan hiilidioksidina tonnia kohti kilometrissä (tavarakuljetuksille) ja hiilidioksidina matkustajaa kohden kilometrissä (matkustajaliikenteelle).
Tarkkuuden parantamiseksi sopimus suosii ensisijaisten tietojen käyttöä arvion tai kasvihuonekaasupäästöjen oletusarvojen sijaan. Siinä tarjotaan kannustimia niille toiminnanharjoittajille, jotka mittaavat suoraan päästöjään.
Hallinnollisen ja taloudellisen taakan vähentämiseksi yrityksille, erityisesti pienille ja keskikokoisille yrityksille (PK-yrityksille), edustajat saivat komissiolta sitoumuksen kehittää yksinkertainen ja ilmainen julkinen laskentatyökalu yhdessä käyttöohjeen kanssa. Komissiolla on neljä vuotta aikaa kehittää tämä työkalu.
Esisopimus tunnustaa, että nykyinen menetelmä ei vielä kata kasvihuonekaasupäästöjä kuljetuspalveluiden koko elinkaaren aikana. Edustajat ovat varmistaneet, että neljän vuoden kuluessa uusien sääntöjen voimaantulosta komission on arvioitava mahdollisuutta laajentaa eurooppalaista menetelmälinjaa elinkaaripäästöihin, mukaan lukien ajoneuvojen valmistuksen, energian tuotannon, huollon, käytön ja loppusijoituksen aiheuttamat päästöt, kunhan riittäviä tietoja ja kansainvälisiä edistysaskeleita on saatavilla. Tämä arviointi ohjaa tulevia säädösten päivityksiä.
Tätä esisopimusta on vielä hyväksyttävä neuvostossa ja parlamentissa. Muutamissa poikkeuksia lukuunottamatta EU-mailla on neljä ja puoli vuotta aikaa saattaa uudet säännökset kansalliseen lainsäädäntöön ja valmistautua niiden toteuttamiseen.
(Car & Bus)



