MAN - Vaihtoautot

Belfastin Queen's Universityn tutkija on kehittänyt uuden prototyyppisensorin, joka antaa varhaisen varoituksen, jos silta on sortumavaarassa. Syynä on jokien uomien ja rantojen eroosio, joka voi aiheuttaa suuria siltojen rakenteellisia vaurioita. Tohtori Myra Lydon on työskennellyt anturin parissa viime vuodesta lähtien ongelman ratkaisemiseksi. Senorin ensimmäinen prototyyppi on kehitetty yhteistyössä Somni Solutions Oy:n kanssa ja testaus on nyt saatu päätökseen.

Tohtori Lydon toivoo, että anturi on paikallaan Pohjois-Irlannin sillalla tänä kesänä ja leviää lisätutkimuksen jälkeen laajemmin. Hanketta on rahoittanut UK Research and Innovationin Impact Acceleration Accounts (IAA) ja Invest NI on tarjonnut lisärahoitusta markkinoiden kartoittamiseen. Tohtori Lydon selitti uuden anturin merkityksen Queen's University Belfastin "Research with Impact" -tapahtumassa, joka järjestettiin Sonic Arts Research Centressä.

Hän kommentoi: ”Vuonna 2019 arvioitiin, että Yhdistyneessä kuningaskunnassa menetetään vuosittain keskimäärin 8,2 miljoonaa matkustajamatkaa siltojen sortumisriskin vuoksi, ja siihen liittyvät taloudelliset kustannukset ovat 60 miljoonaa puntaa. ”Vuonna 2009 tapahtui katastrofaalinen sillan rikkoutuminen Malahidessa, Co Dublinissa. Eroosion yhteydessä ei useinkaan ole aiempia näkyviä merkkejä rakenteen ongelmista. Malahidessa silta tarkastettiin vain viikkoja ennen sen romahtamista, ja se oli läpäissyt tarkastuksen, mutta romahti sekunneissa täyden matkustajajunan ylityksen jälkeen. Onneksi katastrofilta vältyttiin niukasti. "On tärkeää, että suojelemme siltojamme ja pystymme havaitsemaan eroosion ennen kuin tällaisia ​​tapauksia tapahtuu. Kehittämämme anturi havaitsee muutokset joenuomassa ennen sillalla tapahtuvaa vahinkoa. Tämä voi tarjota ennakkovaroituksen, joka on epäilemättä turvallisempi ja auttaa estämään laajalle levinneitä siltavaurioita, kun kohtaamme äärimmäisiä ilmasto-ilmiöitä, kuten tulvia. Ensimmäiset laboratorio- ja kenttäkokeet on saatu päätökseen, ja tohtori Lydon työskentelee nyt Pohjois-Irlannin infrastruktuuriministeriön Highway Structures Unit -yksikön Kris Campbell Headin kanssa löytääkseen sopivan sillan testipaikan. Anturi asennetaan muiden rakenteellisten kunnonvalvontalaitteiden kanssa ikääntyvien siltojen turvallisuuden varmistamiseksi.