Viking Line ilmoittaa kirjoittaneensa aiesopimuksen keväällä 2020 toimitettavasta matkustaja-aluksen tilauksesta. Aluksen on suunniteltu tulevan Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitille. Aluksen pituus on 218 metriä ja bruttovetoisuus 63 000 tonnia. Matkustajakapasiteetti on 2 800 matkustajaa ja rahtitilan pituus on 1 500 metriä.
Laivatilausuutinen on positiivinen uutinen myös Turun Satamalle. Uusi laiva kehittää reittiä edelleen ja parantaa selvästi reitin rahtikapasiteettia sekä ympäristöystävällisyyttä.
Aiesopimus on kirjoitettu kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakan kanssa ja investoinnin arvo on noin 190 miljoonaa euroa.
Aiesopimus sisältää myös option toisesta aluksesta. Aluksen on tarkoitus olla yhteistyöprojekti, ja siihen suunnitellaan osallistuvan useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia, joista mainitaan Deltamarin, Wärtsilä ja ABB Marine.
Tarkoituksena on, että alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG), josta meillä on erin-omaisia kokemuksia M/S Viking Gracelta, maailman ensimmäiseltä LNG-käyttöiseltä matkustajalaivalta. Suunnittelutyö keskittyy ympäristöystävällisten ratkaisujen ohella uusiin innovatiivisiin energiatehokkuussovelluksiin. Uudisrakennusprojektia on edeltänyt monivuotinen, EU:n Merten moottoritiet -projektiin liittyvä suunnittelutyö Connecting Europe Facility -välineen puitteissa, johon myös Turun Satama ja Stockholms hamnar ovat osallistuneet, sanoo toimitusjohtaja Jan Hanses.