Kajaanin Jäteauto Oy:n toimitusjohtaja Esa Rimpiläinen hyödyntää älykästä ajotavanseurantapalvelua kuljettajiensa kannustamissa ja ohjaamisessa.
Suomalaiset yritykset Kiho ja Piirla ovat kehittäneet uuden älykkään ajotavanseurantapalvelun, jonka avulla voidaan koostaa tietoja kuljettajien käyttämistä turvaväleistä, ylinopeuksista ja vaaratilanteita reaaliaikaisesti. Palvelu hyödyntää jälkiasennettavaa lisälaitetta, joka voidaan asentaa mihin tahansa ajoneuvoon. Palvelua käyttävät yritykset voivat nyt todentaa henkilöstönsä ajotapojensa vastuullisuutta, parantaa taloudellisuutta sekä palkita ajotapaansa kehittäneitä kuljettajia.
Perinteisesti kuljettajien ajotavasta on saatu tietoa vasta jälkikäteen seuraamalla polttoaineen kulutusta, asiakaspalautteita tai syntyneitä vaurioita. Nyt ajotapaa voidaan seurata konenäköön pohjautuvalla järjestelmällä, joka ohjaa kuljettajaa reaaliaikaisesti jo ajon aikana riittäviin turvaetäisyyksiin ja polttoainetta säästävään ajotapaan, huolehtii aluekohtaisten nopeusrajoitusten noudattamisesta sekä varoittaa törmäysvaarasta. Palvelun avulla kuljettajat ja yritysjohto saavat tarkemman kuvan ajamisen laadusta ja voivat asettaa uusia vastuullisempia tavoitteita.
Vähentää myös kuluja
Kihon ja Piirlan kehittämä älykäs ajotavanseuranta pohjautuu Mobileyen teknologiaan. Ajoneuvon tuulilasin sisäpuolelle asennettava eteenpäin kuvaava kamera havainnoi liikennettä ja tunnistaa mm. ajoneuvot, pyöräilijät, jalankulkijat, kaistaviivat ja liikennemerkit. Järjestelmä antaa kuljettajalle reaaliaikaisesti varoituksia mm. turvaväleihin ja ylinopeuksiin liittyen eli aktiivisesti ohjaa kuljettajan ajotapaa turvallisemmaksi.
– Ajotavanseurannan kautta yritys pystyy etukäteen tunnistamaan mahdolliset riskialttiit kuljettajat ja panostamaan heidän ajotapansa kehitykseen, jotta ylimääräisiltä kuluilta ja pahimmillaan vakavilta onnettomuuksilta voitaisiin välttyä. Ajotapa on merkittävä osa kuljettajan työn laatua ja nyt sitä voidaan vihdoin mitata luotettavasti ja tasapuolisesti, kertoo Piirlan toimitusjohtaja Harri Salmi.
Tieto ajotavasta pitäisi Salmen mukaan avoimesti jakaa kuljettajien nähtäville. Vastuuhenkilöiden tulisi seurata dataa aktiivisesti ja ryhtyä toimenpiteisiin, mikäli selkeitä kehityskohteita havaitaan. Vaikka datan seuranta unohtuisikin, kuljettajaa auttavat järjestelmät vähentävät tutkimusten mukaan onnettomuuksia merkittävästi.