Scania kasvattaa tuotevalikoimaansa uudella Super 11 -moottorilla, jonka myynti käynnistyy kesäkuusta 2025. Moottori vähentää polttoaineenkulutusta jopa seitsemällä prosentilla. Uusi moottorivaihtoehto on kehitetty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin kevyiden ja tehokkaiden ratkaisujen osalta.
Scania lanseerasi 20. toukokuuta uuden viisisylinterisen, 11-litraisen moottorin. Se jakaa teknologiaa Scanian pari vuotta sitten julkaistun 13-litraisen moottorin kanssa ja on samalla sen jatkokehitys.
Scanian 12,7-litrainen rivikuutonen – joka lanseerattiin uudella Super-voimalinjalla – on nykyisellään Scanian volyymimoottori muun muassa Pohjoismassa. Nyt Scania laajentaa tuotevalikoimaansa uudella Super 11 -moottorilla. Super 11 painaa 85 kg vähemmän kuin Super 13 ja tarjoaa jopa 7 prosenttia paremman polttoainetalouden 9-litraiseen moottoriin verrattuna. Yhdeksän litran moottoriin nähden uusi moottori on toki noin 10 kiloa painavampi. Keveys avaa kuljetusyrityksille mahdollisuuden kasvattaa hyötykuormaa tehosta, tehokkuudesta tai käyttöluotettavuudesta tinkimättä.
Super 11 -moottori on suunniteltu painoherkkiin ja energiatehokkuutta vaativiin kuljetuksiin. Super 11 on saatavilla kolmena tehoversiona: 350, 390 ja 430 hv ja sitä tullaan valmistamaan Euro 4-, 5- ja 6-päästöstandardit täyttävänä. Moottori jakaa 85 prosenttia komponenteista jo koetellun Super 13 -moottorin kanssa.
Polttoaineenkulutukseen vaikuttavien tekijöiden pysyessä samoina pienempi moottori kuluttaa usein vähemmän polttoainetta, mutta nyt puhutaan viisisylinteristen moottoreiden kahdesta eri sukupolvesta. Tuorein sukupolvi perustuu Super-voimalinjassa käytetyn teknologian jatkokehitykseen.
Super 11 ja 13 moottorien sylinterin halkaisija ja iskunpituus ovat täsmälleen samat. Yksinkertaisesti sanottuna moottorilohkoa on vain lyhennetty ja kakkossylinteri on jätetty pois.
Super 11- moottori jakaa 85 prosenttia komponenteistaan Super 13:n kanssa, mikä tarkoittaa, että Scanian tunnettua teknologiaa on kehitetty edelleen ja optimoitu toisen tyyppisiin käyttöolosuhteisiin. Viisisylinterisen moottorin huoltovälejä on mahdollista pidentää LDF-5-moottoriöljyn avulla jopa 30 prosenttia Scanian 9-litraisiin moottoreihin verrattuna. Tämä mahdollistaa Scanian asiakkaille paremman käytettävyyden ja alhaisemmat kokonaishuoltokustannukset.
– Noin 60 prosenttia moottorien osista on yhteisiä. Loppujen 20–30 prosentin osalta osat ovat samankaltaisia, mutta mukautettu sopimaan viisisylinteriseen koneeseen. Olemme varmoja, että viisisylinterinen tarjoaa samaa laatua kuin kuusisylinterinen, sanoo Tomas Björnelund, uuden 11-litraisen moottorin tekninen projektipäällikkö.
Alun alkaen ei ollut tarkoitus, että viisi- ja kuusisylinterisen koneen lanseeraamisen väliin olisi jäänyt näin pitkä aika, mutta kuten Tomas huomauttaa, pandemia iski väliin.
Innovatiivista teknologiaa pinnan alla
Uusi Super 11 -moottori on useiden vuosien innovaatio- ja parannustyön tulos. Scania on kehittänyt syksyllä 2021 tapahtuneen Super 13:sta lanseerauksen jälkeen uutta teknologiaa, joka nyt lanseerataan markkinoille. Moottori on varustettu Scanian omalla muuttuvalla venttiilien ajoituksella, joka optimoi palamisen ja mahdollistaa lämpötilan hallinnan reaaliajassa.
Yhdessä uuden ohjelmiston, tärinää vähentävien tasapainotusakseleiden ja tehokkaan, jopa 344 kW:n tehoa tuottavan VVB-moottorijarrun (Variable Valve Brake) kanssa ajokokemuksesta tulee sujuva ja miellyttävä. Scanian patentoitu turboannostusjärjestelmä vähentää myös AdBlue-nesteen kulutusta ja tekee moottorista entistä tehokkaamman.
Turbon pakokaasun puolella sijoitetusta pienestä kupista ureaa ruiskutetaan kohtaan, jossa on korkea lämpötila ja voimakas turbulenssi – kaksi tekijää, jotka edistävät kemiallista reaktiota, jossa urea auttaa muuttamaan typpioksidia vaarattomaksi typeksi ja vesihöyryksi.
Puhtaampia kuljetuksia - ensimmäisestä päivästä lähtien
Super 11 yhdistää polttoainesäästöt ja alhaisen painon, mikä tekee siitä ympäristöä ajatellen kestävämmän polttomoottorivaihtoehdon.
Lisäksi se on sekä HVO:n että FAME:n kanssa yhteensopiva, mikä avaa kuljetusyrityksille mahdollisuuden vähentää hiilidioksidipäästöjään ilman, että niiden tarvitsee investoida uuteen infrastruktuuriin. Super 11:stä tulee näin ratkaisu sekä operatiivisten liiketoimintatavoitteiden että pitkän aikavälin kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.