Ruotsin Uumaja, vastapäätä Suomen Vaasaa Merenkurkun toisella puolella, laajentaa satamaansa yli 1,4 miljardilla kruunulla vuoteen 2026 mennessä. Uumaja haluaa satamastaan Euroopan pohjoisimman sekakuljetusten (kontit, vaihtolavat, irtoperät, yhdistelmät - junilla, laivoilla, lautoilla) logistiikkakeskuksen.
Parhaillaan rakennetaan lauttaterminaalia ja lauttasatamaa vastaamaan Wasalinesin uuden 2021 käyttöön tulevan lautan kasvavaa tavaraliikennettä. Sataman rautatieterminaali on valmistunut ja valmis välittämään rahteja.
- Meillä on uudelleenjärjestelyn vaatimuksia, tulevaisuuden kasvuvaatimuksia, ilman puhtausvaatimuksia, laitureiden vahvistusvaatimuksia, SCA Obbolan tuotantokasvun läpimenovaatimuksia, varastotilojen laajennustarpeita, puu-ja erikoiskuljetusten kasvuvaatimuksia, Kvarken Ports Ab:n käyttöpäällikkö Stefan Rehn perustelee.
(Transportnet.se)
Kvarken Ports AB on Ruotsin Uumajan ja Suomen Vaasan yhteinen satamayhtiö. Yhteistyön tarkoituksena on vahvistaa kummankin sataman kilpailukykyä ja markkina-asemaa Itämeren maiden kasvavassa tavaravaihdossa. (Toim.huom.)