
EU-komissio on löysännyt CO2-tavoitteita autoteollisuudelle osana uutta autopakettiaan. Lisäksi se aikoo ottaa käyttöön CO2-päästörajoja, mutta ei raskaille ajoneuvoille.
Ensimmäisten tietojen mukaan rajoitukset koskisivat vain henkilöautoja ja pakettiautoja, ei kuitenkaan (raskaita) ajoneuvoja.
Suurten ajoneuvokantojen haltijoiden on noudatettava CO2-rajoituksia, kun taas pienet ja keskikokoiset yritykset vapautettaisiin CO2-vaatimuksista.
EU-komissio määrittelee suuriksi yrityksiksi, joilla on yli 250 työntekijää ja vuotuiset tulot vähintään 50 miljoonaa euroa.
CO2-tavoitteet jokaiselle jäsenvaltiolle erikseen!
EU-komissio aikoo määrittää tarkat CO2-tavoitteet ajoneuvokannoille jokaiselle jäsenvaltiolle erikseen. Laskentaperusteena käytetään kunkin maan bruttokansantuotetta (BKT).
Alhaisemman taloudellisen suorituskyvyn omaaville valtioille asetetaan vastaavasti matalampia CO2-vaatimuksia kuin korkean BKT:n maissa.
Komissio aikoo myös jättää yksittäisten jäsenvaltioiden päätettäväksi mahdolliset kannustimet päästöttömien ajoneuvojen (ZEV) hankkimiseksi ajoneuvokantojen haltijoille. Verokannustimet katsotaan hyvänä toimenpiteenä, ja komissio on todennut, että ne ovat osoittaneet toimivuutensa maissa kuten Belgiassa, missä ne ovat todellakin lisänneet sähköautojen määrää.
Uusien sääntöjen on tarkoitus astua voimaan ajoneuvokantojen haltijoille vuodesta 2030 eteenpäin. Vuonna 2032 komissio aikoo tehdä ensimmäisen arvion tilannetta varten mahdollisten korjausten tekemistä varten.
Säännökset raskaan liikenteen osalta
Raskasta liikennettä valmistaville yrityksille EU-komissio ehdottaa myös CO2-tavoitteiden löyhentämistä vuodelle 2030, jotta ne voitaisiin saavuttaa joustavammin kuin aiemmin on suunniteltu.
Pienkuormaalisten ajoneuvojen valmistajille komissio laskee CO2-tavoitteet vuodelle 2030 50 prosentista 40 prosenttiin. Myös tässä tapauksessa CO2-vaatimuksia voidaan saavuttaa joustavammin.
Henkilöautojen osalta komissio ehdottaa käytännössä bensiini- ja dieselmoottoreiden käytön loppumista: vuoteen 2035 mennessä 90 prosenttia uusista rekisteröidyistä henkilöautoista ja kevyistä hyötyajoneuvoista tulisi olla päästöttömiä. Loput kymmenen prosenttia CO2-vähennyksistä saavutettaisiin sähköpolttoaineiden ja biopolttoaineiden avulla sekä “vihreän” teräksen käytön ja tietyn laskentamallin avulla.
Parlamentti ja jäsenvaltiot käsittelyssä
EU-komission ehdotukset on käsiteltävä ja hyväksyttävä tulevina kuukausina EU:n jäsenvaltioissa ja Euroopan parlamentissa. Vain tämän jälkeen muutokset tulevat voimaan. Tässä lainsäädäntöprosessissa EU-komission ehdotuksia voidaan muuttaa, ja ehdotukset voidaan myös hylätä.
Kritiikki EU-komission suunnitelmille
CSU:n europarlamentaarikko Markus Ferber, joka on pitkään toiminut EU-parlamentin liikennevaliokunnassa, kommentoi komission suunnitelmia:
“Komission hyviä ehdotuksia polttomoottorikiellon poistamisesta ovat valitettavasti kumoamassa uusi ehdotus yrityskannoista. Komission kokonaispaketti pyrkii tyydyttämään kaikki osapuolet, mutta samalla se aiheuttaa vahinkoa muilla alueilla. Vastuu sähköisten ajoneuvojen käyttöönotosta siirtyy valmistajilta käyttäjille. Samalla latausinfrastruktuurin puute jää edelleen ratkaisematta. Totuudenmukainen tarkastelu raskaan liikenteen sähköistämisestä puuttuu edelleen”, Ferber kritisoi.


