MAN - Vaihtoautot

 

Päästöttömän ajon ja akun kestosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä luokkansa ensimmäinen Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata sähköverkosta jopa 56 kilometrin täysin sähköiseen ajoon NEDC-mittaustavalla, mikä vähentää paikallisia päästöjä. Tämän ansiosta Transit Custom ladattavalla hybridillä on mahdollista päästä eri puolille Eurooppaa perustettaville vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

Transit Custom ladattavassa hybridissä on teknologisesti edistyksellinen hybridijärjestelmä. Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km (NEDC).*

Suuri 1 130 kg:n nettokantavuus ja polttomoottorimalleista tuttu 6,0 m3:n tavaratila on saavutettu sijoittamalla pienikokoinen akusto lattian alle. Akuston 8 vuoden / 160 000 kilometrin vakiotakuu lisää luotettavuutta kaupallisessa käytössä.

Nyt tilattavissa oleva uusi Transit Custom ladattava hybridi on käytännöllinen ja kustannustehokas ratkaisu yrityksille, joiden on tuettava ilmanpuhtaustavoitteita kaupunkiympäristössä. Samalla kuitenkin perinteinen polttomoottori takaa autolle pitkän ajomatkan.

Autossa vakiovarusteena olevan FordPass Connect –modeemiteknologian avulla auton käyttäjät voivat maksimoida tehokkuuden ja hyötykäytön. Keväällä 2020 markkinoille tuleva uusi Geofencing-moduuli vaihtaa auton voimanlähteen automaattisesti EV Now ‑sähköajotilaan siirryttäessä vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille. Teknologia auttaa yrityksiä varmistamaan määräysten noudattamisen ja välttämään maksuja ja sakkoja. Geofencing-moduuli on asennettavissa autoihin myös jälkikäteen.

Uusi Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata etupuskurissa sijaitsevasta latausluukusta 4,3 tunnissa kotitalouksien 240 voltin 10 ampeerisesta virtalähteestä tai 2,7 tunnissa käyttämällä tehokkaampia 2 AC -latauslaitteita. Sähköenergiaa kerätään lisäksi lataamalla akkua jarruenergian talteenotolla auton jarruttaessa tai hidastaessa.

Neljän valittavissa olevan EV-ajotilan avulla kuljettajat voivat valita, miten ja milloin he haluavat käyttää akun varausta: EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Auton toimintoja ohjaavat algoritmit valvovat akuston energiatasoa ja nykyistä ajotilannetta – esimerkiksi onko kyseessä moottoritie vai pysähtelevä ruuhkaliikenne – ja määrittävät sen perusteella, onko bensiinimoottori syytä ottaa käyttöön. EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa päästöttömään ajoon ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa vähimmäisrajan. EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarruenergian talteenottoa. EV Charge hyödyntää polttomoottoria akun lataamiseen ja lataa akun täyteen seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.