MAN - Vaihtoautot

USA:n ilmoitus korkeammista tulleista sähköautoille ja muille kiinalaisille tuotteille lisää Yhdysvaltojen ja Kiinan välistä kauppakiistaa. Yhdysvaltain presidentti Joe Biden estää Kiinasta tulevien sähköautojen pääsyn Yhdysvaltoihin 100 prosentin erikoistulleilla. Kiinasta tuleviin sähköautoihin on Yhdysvalloissa sovellettu tähän asti 25 prosentin tariffia.

Yhdysvaltain hallitus on myös määräämässä uusia tai merkittävästi korotettuja tulleja muun muassa aurinkokennoille, puolijohteille, satamanostureille ja lääketieteellisille tuotteille, kuten kanyylille ja suojanaamareille.

Kiina syyttää Bideniä vaalikampanjasta ja uhkaa seurauksilla.

Kiina valtaa maailmanlaajuisia markkinoita keinotekoisesti alennetuilla viennillä. Samalla toimenpiteet rajoittuvat muutamalle strategisesti tärkeälle alueelle.

Biden pyrkii vakaaseen suhteeseen Kiinan kanssa, Valkoisen talon kansallisen talousneuvoston johtaja Lael Brainard vakuutti toimittajille. Hän ei halunnut spekuloida Pekingin mahdollisista kostoista. Yhdysvaltain hallituksen mukaan uudet toimenpiteet vaikuttavat tuontiin Kiinasta 18 miljardin dollarin arvosta.

Kiina syyttää Bideniä vaalikampanjan liikkeistä

Peking sanoi, että tullin korotus oli ensisijaisesti symbolinen ele, jolla Bidenin hallitus yritti näyttää ankaralta Kiinaa vastaan ​​yhä tiukemmassa vaalikampanjassa. Nykyiset tullit ovat jo käytännössä pitäneet kiinalaiset ajoneuvot poissa Yhdysvaltain automarkkinoilta, kirjoitti Kiinan virallinen valtionvirasto Xinhua.

Kiinan kauppaministeriö sanoi lausunnossaan: "Yhdysvaltojen tulisi välittömästi korjata väärät käytäntönsä ja poistaa Kiinaa vastaan ​​asetetut lisätullit". Kiina "ryhtyy päättäväisiin toimiin puolustaakseen omia oikeuksiaan ja etujaan". Yhdysvallat päätti ottaa askeleen ”kotipoliittisista syistä”. Talous- ja kauppakysymykset politisoidaan ja instrumentalisoidaan.

Tullin korotus "on myös ristiriidassa kahden johtajan saavuttaman konsensuksen hengen kanssa, mikä tulee vaikuttamaan vakavasti kahdenvälisen yhteistyön ilmapiiriin", Kiinan ministeriö lisäsi.

Kiinalaiset sähköautot olivat jo Yhdysvalloissa 25 prosentin tariffin alaisia, mikä – toisin kuin Euroopassa – piti ne poissa markkinoilta. Kiinalaiset valmistajat saavat epäoikeudenmukaisia ​​tukia ja voivat siten vääristää kilpailua halpojen ajoneuvojen kanssa, sanoi Bidenin talousneuvoja Brainard.

Kiinan sähköautojen vienti on kasvanut 70 prosenttia vuonna 2023 - ja se vaarantaa investoinnit muihin maihin, Yhdysvaltain hallitus väittää. Muun muassa Teslan pomo Elon Musk varoitti kiinalaisten valmistajien valta-asemasta vuoden alussa: "Jos kaupan esteitä ei ole, ne tuhoavat useimmat muut maailman autoyritykset."

Kotikaupungissaan Scrantonissa Pennsylvaniassa Biden näki, mitä tapahtuu, kun tuotanto siirtyy muihin maihin, kaupan edustaja sanoi. Siksi hän haluaa varmistaa reilun kilpailun. Marraskuussa uudelleen ehdolle asettuva Biden tienasi hallituskautensa aikana kymmeniä miljardeja investoinneista muun muassa siruteollisuuteen, infrastruktuuriin ja valmistukseen. Bidenin edeltäjä Donald Trump oli jo asettanut tulleja Kiinasta tulevalle tuonnille.

Muut kiinalaisten tuotteiden erikoistariffit yksityiskohtaisesti:

  • Aurinkokennot: Tariffit nousevat tänä vuonna 25 prosentista 50 prosenttiin. Kiinan tuotantokapasiteetti alueella on kaksi kertaa suurempi kuin lyhyellä aikavälillä odotettu globaali kysyntä, Brainard varoitti. Tämä johtuu myös epäreiluista käytännöistä. Kiina hallitsee yli 70 prosenttia maailmanlaajuisesta kapasiteetista jokaisessa tuotantovaiheessa - ja se vaarantaa toimitusvarmuuden. Saksassa sveitsiläinen Sachsenin aurinkoenergiayhtiö Meyer Burger sulki tuotantolaitoksensa Kaukoidän hintapaineen vuoksi.
  • Satamanosturit: Laivoja lastaaville ja purkaville suurille koneille asetetaan uudet 25 prosentin tariffit. Yhdysvaltain hallitus haluaa jälleen rakentaa lisää satamanosturia omaan maahansa. Viime vuonna varoitettiin myös siitä, että Kiinassa rakennettu tekniikka voi aiheuttaa vakoilun tai sabotoinnin vaaran.
  • Lääketieteelliset laitteet: Ruiskuille ja neuloille otetaan käyttöön 50 prosentin tariffi. Joidenkin suojanaamarien osalta tariffit nousevat korkeintaan 7,5 prosentista 25 prosenttiin. Lääkintäkäsineiden osalta korotus 7,5 prosentista 25 prosenttiin lykätään vuoteen 2026.
  • Puolijohteet: Tariffien odotetaan nousevan 25 prosentista 50 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Yhdysvaltoihin ei tule Kiinan nykyaikaisimpia siruja, vaan vanhemmista tuotantoprosesseista peräisin olevaa puolijohdeteknologiaa, jota käytetään esimerkiksi autoissa tai kodinkoneissa. Samaan aikaan Biden käyttää 39 miljardia dollaria tukeakseen uusia sirutehtaita Yhdysvalloissa. Tämä nähdään myös kansallisen turvallisuuden kysymyksenä.
  • Teräs ja alumiini: Joidenkin metallituotteiden tariffit nousevat 7,6 prosentista 25 prosenttiin. Brainard huomautti muun muassa, että Kiinan terästeollisuus luottaa tuotantoprosesseihin, joilla on korkeampi CO2-päästö, kun taas amerikkalaiset valmistajat investoivat ilmastoystävällisempiin teknologioihin.
  • Akut: Sähköautojen litiumioniakkujen tariffien odotetaan nousevan tänä vuonna 7,5 prosentista 25 prosenttiin. Tällaisten muun teknologian akkujen osalta korotus lykätään vuoteen 2026. Joillekin elektronisille komponenteille, kuten magneeteille, on myös 25 prosentin tariffi.

EU:n komissio suhtautui ilmoituksiin varovaisesti. Viranomainen panee merkille amerikkalaisten päätöksen ja tutkii, mitä vaikutuksia sillä voi olla EU:hun, sanoi komission tiedottaja Brysselissä. Tiedottaja ei aluksi kertonut yksityiskohtia siitä, kuinka komissio arvioi amerikkalaisten siirtoa.

EU tutkii parhaillaan, missä määrin Kiina vääristää sähköautomarkkinoita. Tiedottaja ei kertonut tiistaina uusia yksityiskohtia. Päätös siitä, ottaako EU käyttöön rangaistustulleja, on vielä kesken. Autoasiantuntija Ferdinand Dudenhöffer näkee Yhdysvaltojen liikkeen "jyrkkänä mallina" Ranskan presidentille Emmanuel Macronille, joka on pitkään vaatinut tulleja suojellakseen autonvalmistajia Renault, Peugeot ja Citroen. Myös EU:n komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on avoin hänen väitteilleen, sanoi Dudenhöffer, joka on Bochumin autotutkimuskeskuksen johtaja.

Kansleri Scholtz on varovainen

Kansleri Olaf Scholz viittasi Tukholman-vierailullaan Euroopan unionin ja Kiinan väliseen "keskivuoroiseen vaihtoon". "Eurooppalaiset valmistajat menestyvät Kiinan markkinoilla ja myyvät myös paljon Euroopassa valmistettuja ajoneuvoja Kiinaan", Scholz sanoi. Lisäksi 50 prosenttia Kiinasta tuoduista sähköautoista tulee siellä valmistavilta länsimaisilta merkeiltä.

(kfz-betrieb)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!