Kuva: UrbanX
Aiemmin tällä viikolla UrbanX Air, joka on Global Crossing Airlines Groupin tytäryhtiö, ilmoitti yhdessä Even kanssa aikovansa käynnistää lentotaksipalvelut Etelä-Floridassa. Vuonna 2022 Miamilainen yhtiö allekirjoitti aiesopimuksen, joka kattaa 200 Even lentokoneen mahdolliset tilaukset.
UrbanX aikoo perustaa lähiliikenteen verkoston, joka keskittyy tiheään asutulle Miami-Dade Countyn alueelle. Even lentokoneen kantaman odotetaan olevan jopa 100 kilometriä.
Global Crossing Airlines Groupin GlobalX-divisioona on US Part 121 -lentoyhtiö, joka tarjoaa tilauslentopalveluja sekä lentokoneiden, miehistön, huolto- ja vakuutustuen (ACMI) muille kaupallisille operaattoreille. Se liikennöi matkustaja- ja rahtilentoja, ja sen Airbus A320 -lentokoneen laivaston odotetaan sisältävän 20 lentokonetta vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä.
Marraskuun lopussa GlobalX perusti UrbanX:n edistääkseen tavoitteitaan edistyneen lentoliikenteen alalla. Konsernin puheenjohtaja Ed Wegel nimitti Lucy Morillon uudeksi tytäryhtiön toimitusjohtajaksi. Hän on asianajaja, yhteisön johtaja ja yrittäjä, joka istuu Floridan liikenneministeriön Advanced Air Mobility Advisory Committeessa ja Eve's Air Mobility Advisory Boardissa.
Vuoden 2024 toisella puoliskolla UrbanX aikoo hakea omaa Part 135 -lentolupaa. Morillon mukaan yhtiön tavoitteena on olla valmis aloittamaan kaupalliset lennot vuoden 2027 alussa, noin 90–120 päivän kuluessa siitä, kun Eve on saanut FAA-tyyppihyväksynnän. Se pyrkii rekrytoimaan lentäjiä yhdessä GlobalX:n kanssa kehittämällä eVTOL-toimintaa, jotta lentäjät, joilla on vähemmän kuin 1 500 lentotuntia lentoyhtiön palvelussa, voivat rakentaa kokemustaan.
Suunnitellut reitit käynnistyvät todennäköisesti Miamin kansainväliseltä lentokentältä Miamin keskustaan ja Fort Lauderdaleen. Muita mahdollisia reittejä voivat olla risteilyalusten satama, Homestead ja Key Largo. Osa palveluista tulee olemaan aikataulutettuja, osa tilauslentoja, ja niihin voi sisältyä operaatioita korkealuokkaisiin asuinkiinteistöihin perustetuilta laskeutumispaikoilta.
Morillo kertoi AIN:lle, että hän tutkii vaihtoehtoja sovelluksille, jotka voisivat tuoda etuja laajemmalle poikkileikkaukselle yhteisöistä, joissa UrbanX toimii. Tällaisia voivat olla lääketieteelliset tukilennot ja lääninhallituksen puolesta tehtävät operaatiot. Yhtiö hioo nyt tulomalliaan ja ilmoitti, että alkuperäinen hinnoittelu olisi todennäköisesti verrattavissa Uber Premier -autopalveluun.
GlobalX käy nyt neuvotteluja mahdollisten sijoittajien kanssa rahoittaakseen uutta yritystä, vaikka se aikookin pitää itsellään suuren vähemmistöosuuden. Wegel kertoi, että AIN UrbanX tutkii mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa kaupunkeihin, kuten Tampa, Orlando ja San Juan, sekä osiin Karibian aluetta. Se voi myös etsiä kumppanuuksia suurten lentoyhtiöiden kanssa.
Brasilian lentoturvallisuusvirasto konsultoi Eve:n eVTOL-tyyppisertifiointia
Brasilian kansallinen lentoturvallisuusvirasto (ANAC) on käynnistänyt julkisen kuulemisen erityisistä lentokelpoisuuskriteereistä, joita se aikoo käyttää Eve Air Mobilityn neljän matkustajan eVTOL-lentokoneiden tyyppihyväksyntää varten. Toimialaneuvottelu (nro 10/23) avattiin 12. joulukuuta ja päättyy kommentointiin 16.2.2024.
Eve ei ole vielä vahvistanut julkisesti vuonna 2026 markkinoille tuodun lentokoneen nimeä, mutta ANACin dokumentaatio viittaa siihen EVE-100-mallina. Ehdotuksissa täsmennetään olennaisesti kaikki kriteerit, joiden perusteella täyssähköisen lentokoneen lentokelpoisuus arvioidaan.
Pörssiyhtiö, jossa brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer on enemmistöomistaja, on aloittanut ensimmäisen täysimittaisen prototyypin kokoamisen Brasiliassa ja aikoo aloittaa testilennot vuonna 2024. Se lisäsi äskettäin kolme keskeistä toimittajaa ohjelmaan: Garmin (avioniikka) , Liebherr-Aerospace (lennonohjaustoimilaitteet) ja Intergalactic (lämmönhallintajärjestelmä).
Eve Air Mobility on myös sisaryhtiö Atechin kanssa mukana suunnittelemassa eVTOL-toimintaa tukevia lentoliikenteen hallintapalveluita. Se suoritti äskettäin simulaatioharjoituksen Isossa-Britanniassa toisen mahdollisen asiakkaan, Flexjetin, helikoptereilla.