Kesäkuusta 2023 lähtien OBD Grand Paris ja Sogestran Logistics ovat käyttäneet uutta logistiikkaratkaisua, joka mahdollistaa juomien toimitusajoneuvojen uudelleenlatauksen aivan maan pääkaupungin sydämessä.
Sogestran Logistics on tehnyt säännöllisiä matkoja joen kautta mahdollistaakseen OBD Grand Paris -ajoneuvojen uudelleenlatauksen juomatuotteiden toimittamiseksi Pariisin kahviloihin, hotelleihin ja ravintoloihin. Ajoneuvot lastataan uudelleen Debillyn sataman sekakäyttölaiturille, joka sijaitsee Eiffel-tornia vastapäätä. Tämä ratkaisu on saanut tukea Ranskan vesiväyläviranomaiselta Voies Navigables de Francelta (VNF) ja HAROPA PORTilta, joka käyttää satamaverkostoaan kehittääkseen päästä päähän hiilipäästöttömiä logistiikkaketjuja.
OBD Grand Paris -yritykselle, joka on Pariisin ja sitä ympäröivän alueen riippumaton johtaja juomien jakelualalla ja keskittyy kahviloihin, hotelleihin ja ravintoloihin, tämä kokeilu juontaa juurensa päättäväisyydestä ottaa käyttöön kestävämpiä ratkaisuja kaupunkilogistiikkaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi sekä tarpeesta vähentää kaupunkiliikennettä. Koska se on merkittävä toimija käänteisessä logistiikassa (kaksi kolmasosaa OBD Grand Parisin käsittelemästä tilavuudesta koostuu palautuskonteista), se käyttää tätä testiohjelmaa myös kaupunkilogistiikan tarpeiden ennakoimiseen vuoden 2024 olympialaisia varten.
Sogestran Logistics on vuokrannut ZULU 03 -proomunsa käyttämällä tiimejä ja kaupunkien jokien logistiikan asiantuntemusta kahdesti viikossa Gennevilliersin ja Debillyn satamien välillä lastaamaan uudelleen OBD Grand Paris -ajoneuvoja.
Tämä Seine-pohjainen kuorma-autojen uudelleenlastausprosessi mahdollistaa tieliikenteen vähentämisen Pariisin keskustan ja esikaupunkien logistiikkalaitosten välillä.
OBD Grand Paris -ajoneuvot päättävät tavanomaisten toimituskierroksiensa mukaisesti ensimmäisen Pariisin toimitusajon kello 8-10 välisenä aikana. Jos toinen ajo on tarpeen, ne ovat velvollisia tekemään ruuhka-aikoina maantieajoja Pariisin keskustan ja logistiikkavaraston välillä, joka sijaitsee kaupungin ulkopuolella.
He voivat siksi välttää nämä edestakaiset matkat lastaamalla uudelleen proomulla, joka odottaa heitä Pariisin sydämessä. Tällä tavalla jokipohjainen logistiikka tehostaa logistiikkaprosessia huomattavasti. Tämä puolestaan tarkoittaa vähemmän ajoneuvoja teillä, arvokkaan ajan säästöjä ja helpompaa työtä kuljettajille.
Useita etuja
Pascal Clément, OBD Grand Parisin johtaja: "Edut ovat muutakin kuin puhtaasti ekologisia. Tämä ratkaisu auttaa lisäämään asiakastyytyväisyyttä (toimitusten ajoituksen paremman hallinnan ansiosta) ja parantamaan kuljettajien työoloja (lyhentämällä ajotunteja). Tämä antaa meille mahdollisuuden käsitellä jossain määrin myös rekrytointikysymystä alalla, jolla on erittäin niukka työvoimatarjonta."
Keskustan logistiikkaratkaisu, joka mahdollistaa satamalaitureiden yhteiskäytön
Alexis Chapolard, Sogestran Logisticsin tytäryhtiön Blue Line Logisticsin Ranskan johtaja: "Yksi ZULU03:n eduista on, että siinä on nosturi, jonka avulla se voi toimia itsenäisesti, koska se ei tarvitse laiturilaitteita. Kun toimitus on suoritettu, telakka on jälleen muiden käyttäjien käytettävissä. Jatkossa Sogestran Logistics hyötyy massatavarakuljetusten Debilly-telakan saatavuudesta useita tunteja päivässä."
Antoine Berbain, HAROPA PORTin apulaisjohtaja: ”Olemme OBD Grand Parisin ja Sogestran Logisticsin ohella erittäin tyytyväisiä tähän kaupunkilogistiikan kokeiluun, joka koskee uutta tavaraluokkaa. Olemme valmiita tekemään tästä palvelusta pysyvän vuodesta 2024 lähtien, erityisesti olympia- ja paralympialaisia silmällä pitäen, alkaen Gennevilliersin multimodaalista laitoksesta Seinen Pariisin sektorin kaupunkisatamiin – ei vain Debillyyn, vaan myös Austerlitziin. Tällä tavalla rajoittamme teiden ruuhkautumista ja hiilidioksidipäästöjä."