Suomen rautateiden rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava VR Track on saanut käyttöönsä sekä tiellä että kiskoilla liikkuvan Unimog-kaksitieajoneuvon. Erikoisvarusteltu Unimog voi ajaa tietä pitkin tasoristeykseen ja liikkua siitä suoraan työkohteeseen kiskoja pitkin.
Unimog U427 Road-Rail-kaksitieajoneuvossa on 220 kW:n tehoinen 6-sylinterinen moottori. Auto on varusteltu 12 tonnimetrin nosturilla, lumiauralla ja -lingolla sekä harjalaitteella, jotka soveltuvat erityisesti käytettäviksi rautatieympäristössä. Unimog toimii missä tahansa Suomen 6000 kilometrin pituisilla kiskoreiteillä – sekä tarvittaessa länsirajan toisella puolella Ruotsissa, sillä sen raideleveys on tarvittaessa säädettävissä Suomen 1524 millistä Ruotsin 1435 milliin. Unimogin etuina ovat selvästi perinteistä raskasta ratakonekalustoa edullisemmat huolto- ja operointikustannukset.