MAN - Vaihtoautot

”Puhtaammat bussit, isommat kalustot. Sitä linja-autoala itse näkee linja-autojen tulevaisuutena Euroopassa", kansainvälinen joukkoliikenneliitto UITP sanoo äskettäin julkaistussa "Bus Fleet Survey 2023" -kyselyyn perustuvassa raportissa. Kysely suoritettiin UITP:n ajoneuvo- ja laiteteollisuuskomitean aloitteesta ja sitä varten haastateltiin 54 organisaatiota ( 40 PTO:ta ja 14 PTA:ta) 21 Euroopan maassa.

Tällä hetkellä raportin mukaan "noin neljännes kaikista tutkimukseen kuuluvista busseista on nollapäästöisiä. Lisäksi vuoteen 2027 mennessä tämä kaksinkertaistuu, jolloin puhtaan energian linja-autokanta on 52 % ja vuoteen 2030 mennessä 70 %.

E-bussien määrä kasvaa 11 000:een vuonna 2030

”Sähköbussien määrä kasvaa vuoden 2022 1 621 ajoneuvosta lähes 11 000 ajoneuvoon vuonna 2030, mikä tekisi niistä yli 50 % koko kalustosta. Lisäksi johdinautojen määrä nousee lähes 1 000:een, mikä on yli kaksinkertainen kasvu. Tämä muutos tapahtuu erityisesti Länsi-Euroopassa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa, jonne tulee noin 65 % Euroopan johdinautoista”, UITP toteaa.

Dieselbussien määrä vähenee 12 000 ajoneuvosta 4 700 ajoneuvoon, mikä on noin 22 % koko kalustosta vuoteen 2030 mennessä.

”Maakaasubussien määrä pysyy suurin piirtein vakaana noin 2 500 ajoneuvossa koko vuosikymmenen ajan (noin 11 % analysoiduista ajoneuvoista), vaikka niiden näkyvyys siirtyy itään pois Etelä-Euroopasta", raportin mukaan. Etelä-Euroopassa maakaasubussit putoavat lähes puolesta linja-autokannasta sähköbussin lähes kymmenkertaisen nousun vuoksi.

Linja-autokanta kasvaa Euroopassa.

"Katsoessamme yli 40 organisaatiota eri puolilla Eurooppaa, jotka jakoivat kalustonsa kehitystiedot, Euroopan linja-autokannan koon odotetaan kasvavan noin 6 % vuoteen 2030 mennessä. Länsi-Euroopassa kasvu on jopa 10 %." Tarkemmin sanottuna raportin mukaan linja-autokannan koko kasvaa 11 % 100 000-250 000 asukkaan kaupunkialueilla ja nivellinja-autojen määrä kasvaa kaikilla Euroopan alueilla.

UITP päättelee: ”Edistystä on edelleen – diesel- ja kaasuajoneuvot ovat edelleen osa linja-autokantaa vuonna 2030, lähes kolmannes organisaatioista ei ole vielä ottanut käyttöön mitään menetelmää hiilidioksidipäästöjen laskemiseen. Sektori kokonaisuudessaan on havainnut erityisesti vakaiden investointien ja luotettavan rahoitussuunnittelun puutteen, jotta se vois vastata haasteeseen. Viime kädessä kysymys on tehokkuudesta. Energiatehokkaat linja-autot tekevät enemmän vähemmällä; se vapauttaa kuluja muualle käytettäväksi ja energiaa muiden toimijoiden/palvelujen sähköistämiseen."

(SustainableBus)