Kuva: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix.
Jos tämän päälle USA:ssa vielä satamalakko, se on monille lappu luukulle. Näin synkkää tulevaisuutta povataan USA:ssa. Sillä olisi luonnollisesti pahoja seurauksia koko maailmankaupalle.
Logistiikkakaaos, pullonkauloja huoltoketjuissa ja rahtikustannusten raju kohoaminen ovat kiusanneet maailmankauppaa koronapandemian alusta asti. Vaikka koronan ote on talttumassa maailmanlaajuisesti, se ei tule merkitsemään, että maailmankauppa palaisi entiselleen.
Varustamojätti Maersk ennustaa jo nyt, että amerikkalaisia satamia vaivanneet haasteet ja ongelmat jatkuvat. Ensi kesänä USA:n länsirannikon satamatyöläsillä on edessään uudet työsopimukset. Jos neuvottelut työnantajien kanssa kariutuvat, seurauksena voi olla uusia pullonkauloja satamissa, jotka ylittävät viime vuoden lopuilla koetut.
Jos tuloksettomat neuvottelut johtavat laakoihin, ne sulkevat amerikkalaiset satamat kokonaan. Silloin puhutaan paljon mittavammasta haitasta maailmankaupalle kuin vuoden 2021 koetut, jolloin Los Angelesin ja Long Beacin satamien eteen muodostui valtavia rahtialusjonoja. Ne pysäyttivät jo silloin toimitusketjuja Kiinaa myöten.
(Transportnet.se)