Mercedes-Benzin onnistuneet sähkökuorma-autojen talvitestit Rovaniemellä päättyivät noin 3000 kilometrin paluumatkaan takaisin yhtiön ”kotipesään” Stuttgartiin.
Paluumatka eActros 300 -sähkökuorma-autolla kesti kuusi päivää ja vaati kolme lataustaukoa päivässä noin 150 kilometrin välein.
Reitti oli suunniteltu tarkasti ennakolta, ja lataustauot oli laskettu varman päälle auton normaali 220 kilometrin toimintamatka huomioiden. Paluureitti kulki Suomesta Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan keskimäärin 80 kilometrin tuntinopeudella.
Realistisen kuvan saamiseksi auton käyttömahdollisuuksista vetoauton perään oli kiinnitetty 25-tonninen perävaunu.
Matkalla kerättiin kokemusta maastoiltaan ja ilmasto-oloiltaan hyvin vaihtelevista reiteistä, rekuperaation toiminnasta sekä latausmahdollisuuksista.
Autoa ladattiin ilman ongelmia reitin DC-suurteholatureista, ja esimerkiksi auton hytin todettiin lämpiävän tehokkaasti kylmälläkin säällä. eActros sähkökuorma-auton sarjatuotanto käynnistyy ensi syksynä.
(Autotoday)