MAN - Vaihtoautot

Dacia Duster on ollut jo vuosia katumaastureiden markkinajohtaja Euroopassa yksityisostajien keskuudessa. Kolmas sukupolvi kunnioittaa edeltäjiään, mutta nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle. Jatkossa kaikki voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu kesällä 2024.

Dacia kasvatti mallistoaan vuonna 2010 ensimmäisellä katumaasturillaan Dusterilla, joka nousi heti luokassaan ostajien suosikiksi niin Euroopassa kuin Suomessa. Seitsemän vuotta myöhemmin oli toisen sukupolven vuoro, joka rynnisti yksityisten autonostajien markkinassa Euroopan eniten rekisteröidyksi katumaasturiksi, minkä paikan se on säilyttänyt vuosikaudet.

Duster on edennyt 13 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,2 miljoonaa kappaletta. Niitä tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla eli yksi auto minuutissa. Keväällä 2024 siellä alkaa Dusterin kolmannen, täysin uuden sukupolven tuotanto.

Tutut mittasuhteet

Dacian muotoilujohtaja David Durand toteaa, että he hioivat kolmannen sukupolven Dusterin mittasuhteita tarkkaan. Oli tärkeää säilyttää Dusterin DNA, joka on hyvin tunnistettava. Täysin uusi Duster jatkaa Dacian muotoilufilosofiaa, missä auton linjoissa on kaikki välttämätön, muttei mitään temppuilua.

Vaikka täysin uusi Duster näyttää tutulta, on siirtymä toisesta sukupolvesta kolmanteen muotoilullisesti paljon suurempi kuin edellinen. Peruslinjat ovat yksinkertaiset ja samalla vahvat. Korin yksityiskohtia on hiottu käytännöllisyyttä parantaen, mikä tarkoittaa käytännössä muun muassa aiempaa suurempaa takaluukkua.

Korin alaosa on suojattu aiempaa tehokkaammin. Etu- ja takapuskurien alleajosuojat ovat läpivärjättyä materiaalia, joissa naarmut ja kolhut eivät näy.

Puskurien alleajosuojissa sekä kylkien suojauksessa on materiaalina Dacian insinöörien ja LyondellBasellin insinöörien kehittämä Starkle®. Se nähtiin ensimmäisen kerran syksyllä 2022 Manifesto-tutkielmassa, ja nyt tuo edistyksellinen materiaali on tuotu tuotantomalliin. Kierrätysmateriaaleista tehdyn Starklen ansiosta viidennes Dusterin muoveista on kierrätettyjä. Ympäristö otetaan muutenkin Dusterissa monin tavoin huomioon, sillä autossa ei käytetä kromia koristeena lainkaan, eikä myöskään eläinperäistä nahkaa.

Yhtenäinen linja korissa ja sisustuksessa

Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja. 

Paremman ergonomian saavuttamiseksi 10,1-tuumaista kosketusnäyttöä on käännetty 10 astetta kuljettajaa kohti. Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä.

Kolmannen sukupolven Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Sandero ja Jogger). Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (4,34 m) lukuun ottamatta. Siitä huolimatta tilaa on aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Eniten sitä on etuvetoisessa versiossa, jossa tavaratilan koko on nyt 472 litraa.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Dustereissa on uusi tieto-viihdejärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.

Toinen Manifesto-tutkielmasta Dusteriin otettu oivallus on YouClip. Autossa on kuusi YouClip-kiinnityspistettä (yksi kojelaudassa, yksi keskikonsolin matkustajan puolella, yksi keskitunnelin päässä takamatkustajille, kaksi tavaratilan sivuilla ja yksi takaluukussa), joihin saa kiinnitettyä, vaikka tabletin tai älypuhelimen jalustan, laturin tai kolme yhdessä (mukiteline, kassikoukku ja taskulamppu) -paketin. Viimeksi mainittu on vakiona Duster Extremessä.

Jatkossa aina hybridi

Uudella CMF-B -perusrakenteella on merkittävä osa täysin uuden Dusterin kehittymisessä. Sen rakenteen ansiosta on vähennetty värinöitä ja melua, mikä kohentaa matkustusmukavuutta. Myös ajettavuudessa on Dacian itsensä mukaan otettu huomattava askel parempaan, vähintään yhtä suuri kuin edellisessä sukupolvenvaihdoksessa.

Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia.

Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Cliossa. Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.

Suomessa lähes neljä viidennestä Dustereista ostetaan nelivetoisina, joten siihen tehdyt parannukset ovat erityisen tärkeitä. Uuden nelivetoisen Dusterin 217 mm maavara (etuvetoinen 209 mm) on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.

Neliveto-Dusterin 4x4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa. Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan. Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto. Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon ja Off-road vaikeampaan maastoon. Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä. Alhaisilla (alle 30 km/h) nopeuksilla myös peruutettaessa toimiva alamäkihidastin auttaa sekin osaltaan maastoajossa.

Valinnanvaraa 

Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin kolmella varustetasolla. Suomen mallisto tulee alkamaan keskimmäisestä varustetasosta eli Expressionista, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva. Duster Expressionissa on vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja -kamera ja Suomen autoissa lisäksi Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä. Varusteluun sisältyy myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin.

Parhaalla tasolla voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn, joissa molemmissa on älyavain, automaatti-ilmastointi ja uutuutena Dusterissa kaukovaloavustin. Extremessä korostetaan harrastus- ja ulkoiluhenkisyyttä mm. taakkatelineiksi kääntyvillä monitoimikattokaiteilla, likaa hylkivällä, helposti puhdistettavalla istuinverhoilulla, YouClip-varusteilla sekä kuparin värisin koristein korissa ja ohjaamossa. Journeystä löytyvät muun muassa 18-tuumaiset pyörät, langaton latausalusta ja parempi Arkamys-äänentoisto.

Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esitellään virallisesti keväällä 2024. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!