MAN - Uudet autot

Hallitus antoi 20.11.2025 eduskunnalle esityksensä vuoden 2026 talousarvioesityksen täydentämisestä. Uusia väylähankkeita aloitetaan ja liikenneyhteyksiä parannetaan eri puolilla Suomea.

Valtatie 9:ää parannetaan Tampere-Orivesi-välillä. Hankkeelle esitetään 109 miljoonan euron valtuutta ja 22 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2026.

- On hienoa, että Suomen kiireellisimpiin hankkeisiin lukeutuva ysitie saatiin kymmenien vuosien odotuksen jälkeen budjettiin. Kohde on ollut myös omalla listallani koko kauden ajan kärjessä. Se  on välttämätön investointi, jolla parannetaan merkittävästi tien turvallisuutta, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Ranne.
 
- Täydentävästä talousarviosta saadaan myös Lapille joululahja. Pohjoisen yhteyksiä kehitetään kun henkilöjunaliikenne Tornio-Haaparanta-reitillä käynnistyy ensi vuonna. Tällä hankkeella edistetään koko Suomen turvallisuutta ja huoltovarmuutta samalla kun arjessa tarvittavat yhteydet paranevat, sanoo Ranne.
 
Tornion ja Haaparannan välisen liikenteen käynnistämiselle esitetään 1,9 miljoonan euron vuosittaista rahoitusta. Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa 18.11. linjatun mukaisesti liikenne on 2030-luvulla osa valtion ostoliikennesopimusta, jonka valtio rahoittaa täysimääräisesti.
 
Hangon ja Helsingin väliset junavuorot lisääntyvät niin, että jatkossa niitä on päivittäin. Hallitus esittää, että Hanko-Helsinki-henkilöjunaliikenteeseen osoitetaan 800 000 euron vuosittainen lisärahoitus vuosien 2026-2030 aikana. Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa linjatun mukaisesti Hanko-Helsinki-välinen ostoliikenne on 2030-luvulla osa valtion ostoliikennesopimusta, jonka valtio rahoittaa täysimääräisesti.
 
Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi myös, että Raumalla vuonna 2027 alkava ostoliikenne on 2030-luvulla osa valtion ostoliikennesopimusta, jonka valtio rahoittaa täysimääräisesti. Rauman henkilöjunaliikenteen käynnistämiselle on kohdistettu 2,5 miljoonaa euroa vuodessa vuosien 2026–2029 julkisen talouden suunnitelmassa vuodesta 2027 alkaen. Valtio osoittaa Rauman henkilöjunaliikenteelle 2,5 miljoonaa euroa myös vuodelle 2030.
 
Hallitus esittää rahoitusta myös näille hankkeille, jotka ovat osa hallituksen määräaikaista investointiohjelmaa:

- Hankkeelle Liminka-Oulu kaksoisraide esitetään 199 miljoonan euron valtuutta ja 10 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2026. Hankkeen tavoitteena on parantaa rataosan välityskykyä, vähentää rataosan häiriöherkkyyttä sekä mahdollistaa juna- ja liikennemäärien lisääminen ja matka-aikojen lyheneminen.
- Hankkeelle Valtatie 4 Vestonmäen kohta Toivakka esitetään 18 miljoonan euron valtuutta ja 2 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2026. Hankkeella parannetaan pitkämatkaisen liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
- Hallitus edistää myös kahta suunnitteluhanketta. Mt 152 Hämeenlinnanväylä-Tuusulanväylä (Kehä IV) -hankkeelle esitetään 2,5 miljoonan euron määrärahaa ja Kt 51 Vuohimäen eritasoliittymälle esitetään 400 000 euron suunnittelurahaa vuodelle 2026. 
- Lisäksi hallitus esittää 3,25 miljoonan euron määrärahaa hankkeelle Kupittaan kansi. Hanke on osa Turun seudun MAL-sopimusta vuosille 2024–2035. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että Turun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja niiden rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!