Kelirengas kuorma-autossa. Kuva: Nokian Renkaat.
Talvirengas täyttää tänä syksynä 90 vuotta. Nokian Renkaat keksi maailman ensimmäisen talvirenkaan vuonna 1934, ja 90 vuotta myöhemmin yhtiö on edelleen turvallisen talviautoilun edelläkävijä. Talvirengasta kehitetään jatkuvasti, jotta se vastaa nykypäivän autoilijoiden sekä muuttuvien olosuhteiden vaatimuksiin.
Turvallisuutta vaativimpiin talviolosuhteisiin vuodesta 1934
Nokian Renkaat keksi talvirenkaan ratkaisuksi Suomen ankaraan talveen. Ennen Nokian Renkaiden innovaatiota talviajoon sopivia renkaita ei ollut saatavilla, sillä renkaiden pinta oli sileä, ja talvipitoa varten niihin piti asentaa lumiketjut.
Talvirenkaaseen kehitettiin voimakkaasti kuvioitu pintakuvio pidon takaamiseksi, ja kuvio suunniteltiin myös riittävän avoimeksi, jolloin se puhdistui itsestään lumesta ajon aikana.
Maailman ensimmäinen talvirengas eli Kelirengas oli suunniteltu lähinnä kuorma-autoihin. Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1936, esiteltiin erityisesti henkilöautoihin tarkoitettu malli Lumi-Hakkapeliitta.
Lumi-Hakkapeliitassa pienet imukupit estivät liukastelua teillä, jotka olivat muuttuneet liukkaiksi lisääntyneen automäärän ja aurauksen vuoksi. Lähes 90 vuotta myöhemmin Nokian Tyres Hakkapeliitta on yhä yksi maailman tunnetuimmista talvirengasbrändeistä.
Nokian Renkaiden innovaatiosta käynnistyi talviajon vallankumous, kun liikkumisesta tuli huomattavasti turvallisempaa sääolosuhteista huolimatta. 1960-luvun alussa renkaisiin tuotiin nastat, ja uusi turvallista talviautoilua tukeva innovaatio oli jälleen syntynyt.
Moderni talvirengas on sekä turvallinen että vastuullinen
Talvirengas on yksi talviajon tärkeimmistä turvavarusteista ja yhtä tarpeellinen nyt kuin 90 vuotta sitten. Modernissa talvirenkaassa on noin sata eri raaka-ainetta, mikä on noin kolme kertaa enemmän kuin 1930-luvun talvirenkaassa. Nykyrenkaassa on myös sekä uusiutuvia että kierrätettyjä raaka-aineita.
”Talvirengas on opettanut meille, että vain jatkuvalla kehittämisellä voimme taata autoilun turvallisuuden. Maailman muuttuessa myös haasteet muuttuvat. Näiden 90 vuoden aikana sääolosuhteet ovat muuttuneet, uusia materiaaleja on kehitetty ja tuotekehitys on tehnyt suuria harppauksia kohti entistä vastuullisempia renkaita”, toteaa Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja Teemu Soini.
Erilaisiin ajo-olosuhteisiin tarvitaan erilaiset talvirenkaat
Moderni talvirengas perustuu vuosikymmenten tuotekehitys- ja innovaatiotyöhön. Jatkuva testaaminen todellisissa talviolosuhteissa esimerkiksi Nokian Renkaiden Ivalossa sijaitsevassa testikeskuksessa varmistaa, että talvirenkaan keksijän valmistamat renkaat turvaavat kuljettajaa kaikissa olosuhteissa.
”Erilaiset ajo-olosuhteet vaativat erilaiset talvirenkaat, sillä talviolosuhteet vaihtelevat suuresti alueen ja sen ilmaston mukaan: Keski-Euroopassa talvi on sateisempi, kun taas Pohjoismaissa tiet ovat lumen tai jään peitossa. Siksi Nokian Renkaat räätälöi talvirenkaansa niiden käyttöalueen mukaan”, toteaa Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Marko Saari.
Keliolosuhteiden vaihtelun lisäksi myös autoteknologian kehitys vaikuttaa talvirenkaiden kehitystyöhön.
”Esimerkiksi akun tuoman lisäpainon vuoksi sähköautojen renkaiden pitää kantaa raskaampia kuormia, ja niiden pitää myös reagoida nopeasti auton suureen vääntömomenttiin. Testaus on edelleen keskeistä sen kannalta, että renkaiden suorituskyky vastaa autoilijoiden tarpeisiin”, Saari toteaa.
Nokian Renkaat valmistaa talvirenkaita Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan markkinoille Suomen-tehtaallaan, ja Keski-Eurooppaan tarkoitetut renkaat tullaan valmistamaan Romaniassa sijaitsevalla tehtaalla.
(Autotoday)