Kuva: Scania
Scania ja Volvo ovat maailman kaksi suurinta BRT-joukkoliikennebussien valmistajaa. Scanian nivel- ja tuplanivelbussit ovat vallanneet johtavan asemansa mm. Mexikossa, Chilessä, Ghanassa, Bogotassa, Kolombiassa, Kiinan Changzhoussa ja Indonesian Jakartassa.
Nyt Scania on julkistanut erinomaisen 18-sivuisen helppotajuisen BRT-oppaan (Bus Rapid Transit) "Bus Systems", johon toivoisi jokaisen joukkoliikenteen nykytilasta kiinnostuneen tutustuvan. Oppaan pääaiheisiin kuuluvat mm. alustava tarveharkinta, infrastruktuuri, räätälöidyt bussit, vaihtoehtoiset polttoaineet, lippujärjestelmät, käyttöjärjestelmät, kuljettajakoulutus, after-sales tuki, lopulliset ratkaisut ja toteutuksen johto.
Uutta on BRS (Bus Rapid System) nopeasti toteutettavana ja taloudellisesti edullisena esiasteena varsinaiselle omalla väylällään ja sekä paikallis- että pikavuoroja sallivaa "BRT-metroa". Erityisen mielenkiintoinen on vertailu kevytraidemetron, BRS:n ja BRT:n välillä: Kevytraide (esim. RaideJokeri) toteutusaika 5 vuotta, hinta 400 miljoonaa; BRS toteutus 1 vuosi, hinta 50 miljoonaa; BRT toteutus 3 vuotta, hinta 100 miljoonaa. Vertailu vastaa täysin Volvon aiemmin julkaisemaa kokemusperäistä selvitystä.
Myös BRT-räätälöity kalustovertailu 12-metrisistä 28-metrisiin busseihin ja niiden käyttämien vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja saavutettaviin päästövähennyksiin antaa uutta tietoa.