DAF käynnistää täyssähköisten New Generation -kuorma-autojen sarjatuotannon loppuvuodesta Eindhovenissa uudessa, 5 000 neliömetrin tehtaassaan. Mallisto kattaa kolme segmenttiä: kaupunkijakeluun suunnatun 12–19 tonnin XB:n, kaupunki- ja alueajoon soveltuvan jopa 44 tonnin XD:n sekä pitkille ja vaativille matkoille mitoitetun XF:n.
Uutuudet hyödyntävät PACCARin pysyvämagneettisia voimalinjoja, joiden tehot vaihtelevat 156–480 hevosvoiman välillä. Akkupaketteja voidaan koota modulaarisesti: kapasiteetti vaihtelee 210–525 kWh\:n välillä, ja pisimmillään toimintamatka yltää noin 500 kilometriin. Lataus onnistuu pikalatauksella jopa 325 kW\:lla, ja lisävarusteena on saatavilla 22 kW AC-laturi.
Ohjaamot pohjautuvat tuttuun New Generation -malliin, mutta mittaristo on mukautettu näyttämään sähköajon tietoja. Ajossa DAF korostaa hiljaisuutta, vähäisiä tärinöitä sekä yhden polkimen ajon mahdollisuutta, joka helpottaa erityisesti kaupunkiliikenteessä.
DAF\:n mukaan uudet LFP-akut kestävät jopa 4 000 lataussykliä ja säilyttävät yli 80 % kapasiteetistaan kahdeksan vuoden ajan. Lisäksi XB tarjoaa joustavuutta akkujen sijoittelussa ja mahdollisuuden käyttää sähköisiä voimanottoja esimerkiksi kylmälaitteiden pyörittämiseen ilman erillistä generaattoria.
(Sustainable Truck & van)