Keski-Suomen Tierakenteelle luovutetut Ivecot.
Suomen suurin Iveco-jälleenmyyjä Niemi-Korpi Oy on solminut Iveco-asiakkuuksia reilu 35 vuotta. Kalustosta huolehditaan kaupanteon jälkeenkin.
Esa Niemi-Korpi aloitti Ivecojen myynnin vuonna 1987. Niemi-Korpi Oy perustettiin vuonna 1999, kun vanhimmat pojat Jouni ja Miika Niemi-Korpi tulivat mukaan Iveco-kuvioihin. Miika on yrityksen toimitusjohtaja ja Pirkkalan toimipisteen vetäjä. Mukaan toimintaan ovat tulleet myöhemmin muutkin Niemi-Korven veljekset.
– Kyllähän sitä on lähes joka vuosi jotain Iveco-pokaaleja saatu, Miika Niemi-Korpi tuumaa.
Tuorein tunnustus Iveco-organisaatiolta tuli Niemi-Korven Oulun Tupoksen toimipisteen vetäjälle Jouni Niemi-Korvelle. Hän sai Gazelle of the Year tunnustuksen.
KES-Transille meneviä Ivecoja.
Niemi-Korven Iveco-myyntialue on läntinen ja pohjoinen Suomi, mutta toki vuosien varrella on asiakkuussuhteita kertynyt ympäri Suomea. Uusia Ivecoja kaupataan riippuen vuodesta sadan molemmin puolin.
On hyvä huomata, että Niemi-Korvet ovat myyneet Ivecoja paljon Lappiin. Kun Ivecolla pärjää arktisissa oloissa, pärjää automerkillä muuallakin. Esimerkiksi Ivalossa on useita kymmeniä Ivecoja. Niiden jälkimarkkinointia hoitaa Niemi-Korven sopimuskorjaamona kuljetus- ja nostoliike Hannu Alenius Oy. Lapin hotelleissa on käytössä myös paljon Iveco Dailyjä eri sovelluksina.
Kokeneelta Iveco-kauppilaalta on hyvä kysyä, miksi kannattaisi ostaa uusi Iveco?
– Ivecossa on aidosti hinta ja laatu kohdallaan. Jos euroja lasketaan, kannattaa ajaa Ivecolla. Kova peli saa olla, jos jollain muulla saa jäämään viivan alle enemmän, Miika Niemi-Korpi kertoo.
Iveco on passeli myös metsäkoneenkuljetusautoksi.
Ivecot ovat osoittautuneet kestäviksi ja lujiksi. Uusissa S-Way ja X-Way malleissa ei ole ilmaantunut juurikaan lastentauteja. Tämän Niemi-Korvet tietävät, sillä Pirkkalan ja Oulun Tupoksen toimipisteissä on Ivecon merkkihuolto.
– Meillä on useita asentajia, joilla on Iveco-kokemusta yli kymmenen vuotta. Porukka on äärimmäisen osaavaa, Miika Niemi- Korpi toteaa.
Ivecon hyvyyden on huomannut myös KES-Trans Kuortaneelta. Rauno Keski- Heikkilän kuljetusyrityksessä on parikymmentä Ivecoa muiden kuorma-automerkkien lisäksi. Uusimpana kauppana taloon on menossa kaksi puuautoa ja kaksi rahtiautoa, Ivecoja tietysti.
Eräs toinen raskaiden Ivecojen suurkäyttäjä on Keski-Suomen Tierakenne, jolla on kymmenen 76-tonnista sorayhdistelmää. Kyllä, Ivecoja ovat kaikki. Tuorein kauppa Petri Riihimäelle käsitti kolme täysvalmista X-Way kasettiyhdistelmää Komen päällirakenteilla, joista ensimmäinen luovutettiin jo viime syksynä.
– S-Way ja X-Way mallistoa on mukava myydä. Tyytymättömiä asiakkaita ei ole ilmaantunut, Miika Niemi-Korpi tuumaa.
Uusi mallisto on hieno ulkoa ja sisältä. Ja menee useita litroja pienemmällä kuin edeltävä malli, asiakkaat ovat huomanneet.
Iveco Daily on saatavana myös maastokelpoisena nelivetona. Kuvan Iveco on Niemi-Korven Pirkkalan toimipisteen huoltopäivystysauto.
Trakkerin seuraaja T-Way on kestävä maansiirtoauto, mutta se soveltuu hyvin myös metsäkoneen kuljetusautoksi. Tämä on Niemi-Korvella oivallettu.
– 5–10 ritiläautoa on myyty joka vuosi, äskettäin luovutettiin yksi Vaasaan, Miika Niemi-Korpi kertoo.
Ritilän asennukset ja varustelut tekee F-Kone Oy Sievistä. Neljä Ivecoa on työjonossa, menevät ympäri Suomea.
– Ivecossa on hinta ja kokonaisuus kohdallaan, Niemi-Korpi arvioi syyn metsäkoneenkuljetusautojen menekkiin.
Ei sovi unohtaa Dailyä. Se taipuu pakettiautoksi ja 7,2-tonniseksi kevytkuorma-autoksi. Sitä saa myös maastokelpoisena nelivetona.
– 7,2-tonniseen umpikoriautoon jää kantavuutta peräti 3,5 tonnia. 7,2-tonninen Daily on passeli myös hinausauton alustaksi, Miika Niemi-Korpi arvioi.
Iveco-malliston nestori on keskiraskas Eurocargo. Se on ollut Suomessa luokkansa suosituimpia.