Tuleva EU:n päästönormi Euro 7 ottaa ensimmäistä kertaa huomioon myös ei-pakokaasuperäiset päästöt. Jarrupölyn ohella tarkasteluun tulee nyt myös renkaan kuluminen.
YK:n alaisuudessa UNECE:n puitteissa tulisi olla standardoitu mittausmenetelmä valmiina helmikuuhun 2026 mennessä, jotta valmistajat ehtivät kehittää määräysten mukaisia tuotteita ennen vuosikymmenen loppua.
Päätöksillä on suuri vaikutus ympäristöön ja terveyteen koko EU:ssa.
Arvioiden mukaan Euroopassa syntyy noin puoli miljoonaa tonnia rengaspölyä vuosittain, maailmanlaajuisesti määrä on moninkertainen.
Keskustelun ytimessä kaksi testimenetelmää
On-road- eli konvoimenetelmä: useat ajoneuvot ajavat määriteltyjä reittejä todellisissa olosuhteissa. Mukana on aina referenssirengas, joka auttaa poistamaan muuttujia, kuten sään, tienpinnan ja ajotavan vaikutukset. Kuluma määritetään massatasapainon perusteella – renkaat punnitaan ennen ja jälkeen testin, ja erotuksesta lasketaan kuluma. Se ilmoitetaan milligrammoina kilometriä ja tonnia kohti, mikä mahdollistaa esimerkiksi raskaiden SUV-ajoneuvojen vertaamisen kevyisiin pieniin autoihin.
Laboratoriomenetelmä: Erityisesti japanilaiset rengasvalmistajat puoltavat laboratoriomenetelmää. Heidän mukaansa sen suurin etu on toistettavuus. Vain suojatussa testipenkissä voidaan olosuhteet toistaa täsmälleen samanlaisina. Näin tulokset ovat helpommin vertailtavissa laboratorioiden välillä. Japanin standardointikeskus JASIC huomauttaa, että konvoimenetelmässä on useita vaihtelutekijöitä, joita ei voi täysin hallita. Lisäksi laboratorio mahdollistaa testien suunnittelun riippumatta sijainnista ja tulevaisuudessa siellä voitaisiin yhdistää sekä jarru- että rengaskuluman mittaus suljetussa ympäristössä.
Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
Jo nyt kannattaa kiinnittää huomiota muuhunkin kuin vierintävastukseen, märkäpitoon ja meluun. Mitä painavampi ajoneuvo ja mitä rajumpi ajotyyli, sitä enemmän kulumaa syntyy – ennakoiva ajotapa vähentää kulumaa kaikilla käyttövoimilla.
Paljon kaupunkiajoa tai pysähtelyä sisältävään ajamiseen sopivat kulutuskestävät renkaat. Paljon ajavien kannattaa seurata valmistajien tietoja ja riippumattomia testejä, joissa arvioidaan nimenomaan kulumaa ja kestoa.
Vuodesta 2027 alkaen, kun Euro 7 -normi otetaan vaiheittain käyttöön ja yhteiset raja- ja mittausarvot ovat käytössä, tulee renkaiden vertailusta ympäristötietoisille kuluttajille huomattavasti helpompaa ja läpinäkyvämpää.