Kasvava tuki lentotaksipalvelujen käynnistämiselle voisi auttaa syrjäisissä yhteisöissä Kanadassa lisäämään syrjäisille alueille muuttoa harkitsevia ihmisiä.
Hallituksen tiedot osoittavat, että noin joka yhdeksäs kanadalainen asuu syrjäisillä alueilla, joiden osuus Kanadan pinta-alasta on 74,6 prosenttia, ja huolestuneisuus näiden syrjäisten yhteisöjen pitkän aikavälin tulevaisuudesta kasvaa.
Horizon Aircraftin valtakunnallinen tutkimus osoittaa, että lentotaksipalvelujen lanseeraamisella voi olla elintärkeä rooli maaseutuyhteisöjen elvyttämisessä.
Tutkimuksessa, joka sisälsi syrjäisillä paikkakunnilla asuvien ihmisten näkemyksiä, havaittiin, että kaksi kolmesta (66 %) kanadalaisista haluaisi käyttää lentotaksia syrjäisillä paikkakunnilla asumiseen liittyvien kielteisten ongelmien ratkaisemiseen, kuten huonoihin kulkuyhteyksiin, eristyneisyyteen, ja kriittisten tavaroiden ja lääkintätarvikkeiden toimituksiin.
Kanadalaiset ovat yleisesti ottaen erittäin vastaanottavaisia lentotakseihin tai eVTOL:iin – 60 % sanoi, että he matkustaisivat mielellään viranomaisen hyväksymällä lentotaksilla ja lähes puolet (48 %) käyttäisi niitä mielellään heti, kun ne ovat kaupallisessa toiminnassa. Noin 48 % lensi mielellään eVTOL-lennoilla muissa Kanadan ulkopuolisissa maissa.
Horizonin tutkimus osoittaa, että lentotaksien tai eVTOL-koneiden käyttöönotto voisi lisätä kanadalaisten kiinnostusta muuttaa syrjäisemmille alueille – 45 % saattaa harkita muuttoa, jos eVTOL:t olisivat helpommin saatavilla matkustamisen mahdollistamiseksi ja vahvan toimitusketjun varmistamiseksi.
Sääntelyviranomaisten ja eVTOL-valmistajien ja -operaattoreiden on keskityttävä turvallisuuteen ja lentäjien koulutukseen, jos lentotaksit halutaan nähdä kannattavana kuljetusmuotona ja houkutellakseen asiakkaita. Noin 70 % haastatelluista sanoi, että turvallisuuskysymykset ovat erittäin tärkeitä, ja 67 % korosti hyvin koulutettujen lentäjien tarvetta. Noin 56 % sanoi, että kustannukset olisivat erittäin tärkeitä, kun taas vain 28 % sanoi mukavuuden olevan heille erittäin tärkeää.
Brandon Robinson, Horizon Aircraftin toimitusjohtaja, sanoi: ”Oikein suunnitelluilla eVTOL:illa voi olla useita käyttötarkoituksia, mukaan lukien kaupunkiliikenne, lentoambulanssit, rahtikuljetukset, sotilas- ja palopalvelu, mutta Kanadassa ne soveltuvat erityisen hyvin syrjäseuduilla asuvien ihmisten ja yhteisöjen kohtaamien ongelmien ratkaisemiseen.
"On mielenkiintoista nähdä, että niin monet kanadalaiset harkitsisivat muuttoa syrjäisille alueille, jos he voisivat luottaa turvallisiin lentotaksipalveluihin."
Horizon Aircraft rakentaa sähköistä Vertical Takeoff and Landing (eVTOL) -lentokonetta, joka on suunniteltu hybridisähköjärjestelmällä. Yhtiö suunnittelee lentokoneen siten, että se pystyy pystysuoran nousun jälkeen lataamaan akkujaan uudelleen matkalla, kun se lentää perinteisen lentokoneen kaltaisessa kokoonpanossa. Heidän "Cavorite X7" on eVTOL, joka on suunniteltu pitkän matkan alueellisille matkustajille tai rahtia varten sekä erikoistehtäviin. Cavorite X7 -lentokoneen kokonaispaino olisi arviolta 2,5 tonnia ja hyötykuorma 680 kg. Yhtiö uskoo, että sen arvioitu enimmäisnopeus on 400 km/h ja keskimääräinen toimintasäde yli 800 km polttoainevarastoineen, joten jos tämä kokeellinen lentokone lopulta myönnettäisiin kaupalliseen käyttöön, se olisi hyvässä asemassa menestymään kriittisissä toimituksissa ja kuljetuksissa, katastrofiavussa ja sotilastehtävissä. Yhtiö uskoo, että ehdotettu lentokone olisi houkutteleva myös alueelliselle lentoliikenteelle – kuljettamaan ihmisiä ja rahtia 80-800 km.
Yhtiö jatkaa 50 %:n mittakaavan lentokoneidensa testausta, jonka se uskoo vähentävän teknisiä riskejä eteenpäin jatkaessaan täyden mittakaavan lentokoneidensa kehittämistä. Horizon ja sen lippulaiva Cavorite X7 -suunnittelu on herättänyt suurta kiinnostusta alan sisällä, ja sen ansiosta Horizon on voittanut useita apurahoja ja Yhdysvaltain puolustusministeriön edistyneen tutkimus- ja kehityssopimuksen palkinnon.