T&E:n (Transport & Environment) esittämän tutkimuksen mukaan eurooppalaiset kuorma-autonvalmistajat voivat menettää jopa 11 % markkinaosuudestaan vuoteen 2035 mennessä Euroopan ulkopuolisten kilpailijoiden takia, joiden joukossa Tesla ja BYD nousevat. Edellä mainitun tutkimuksen teetti T&E ja sen suoritti Boston Consulting Group (BCG).
BCG:n mukaan nollapäästöisten kuorma-autojen kysyntä EU:ssa nousee 55 prosenttiin myynnistä vuoteen 2030 mennessä, kun hinnat laskevat. Nykyiset kuorma-autojen CO2-standardit aiheuttavat kuitenkin vaaran, etteivät eurooppalaiset valmistajat täytä kysyntää. T&E sanoi, että EU:n lainsäätäjien tulisi asettaa kunnianhimoisempia tavoitteita vaatiakseen kuorma-autojen valmistajia tuottamaan enemmän päästöttömiä ajoneuvoja. Tämä auttaisi välttämään automarkkinoilla tapahtuneen toistumisen, sillä eurooppalaiset autoyritykset, jotka olivat hitaita sähköistämisessä, kohtaavat nyt kiinalaisten sähköajoneuvojen valmistajien lisääntyneen kilpailun EU:ssa.
Euroopan kuorma-autojen päästömääräyksiä pitäisi tiukentaa, T&E sanoo
Myös kuorma-autojen valmistussektorin osuus Euroopan taloudesta kasvaisi. EU:n komission ehdottamat tavoitteet loisivat 10 miljardia euroa lisää BKT:tä nykystandardeihin verrattuna, BCG:n mallintamiseen perustuvan T&E-analyysin mukaan. T&E:n ehdottamat tavoitteet lisäisivät BKT:tä 27 miljardilla eurolla.
Lisäksi vahvemmat CO2-tavoitteet varmistaisivat, että eurooppalaiset työntekijät saavat täyden hyödyn siirtymisestä sähköautoihin. BCG mallinsi nollapäästöisiin kuorma-autoihin siirtymisen eri nopeuksien vaikutusta työllisyyteen ja havaitsi, että mitä nopeampi siirtyminen, sitä suurempia hyötyjä saavutetaan vuoteen 2035 mennessä. Euroopan komission ehdottamat tavoitteet loisivat alalle 7 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2035 mennessä verrattuna. tämänhetkisiin tavoitteisiin, löytää BCG:n mallinnukseen perustuvan T&E-analyysin. T&E:n esittämien kunnianhimoisempien tavoitteiden mukaisesti syntyisi 23 000 uutta työpaikkaa.
"Älä toista autoteollisuudessa koettua virhettä"
"Kuorma-autoteollisuutemme on vaarassa toistaa Teslan ja BYD:n myynnin menetys, jonka olemme alkaneet nähdä automarkkinoilla. Jos Volkswagen ja Stellantis voisivat palata viisi vuotta taaksepäin, jolloin sähköautoilla oli sama markkinaosuus kuin sähkökuorma-autoilla nyt, tekisivätkö he samat valinnat? Säilyttääkseen hallitsevan asemansa kotimaassaan eurooppalaisten kuorma-autojen valmistajien on siirryttävä sähkökäyttöön nopeammin. Kunnianhimoisemmat EU:n hiilidioksidistandardit vihreän teollisuuspolitiikan ohella varmistavat, että ne pysyvät kysynnän tahdissa ja alentavat liikenteenharjoittajien kustannuksia”, sanoi Sofie Defour, T&E:n rahtijohtaja.
”Siirtyminen päästöttömiin kuorma-autoihin on hyvä työpaikkojen ja ilmaston kannalta. Mutta taloudellisten hyötyjen suuruus riippuu siirtymän nopeudesta. EU:n lainsäätäjien on suunniteltava kuorma-autojen valmistajille kunnianhimoisempi kurssi kuin mitä tällä hetkellä on pöydällä."