Turun ammattikorkeakoulun (AMK) projekti Sustainable Material Management Maturity Model (S4M) on saanut 2,4 miljoonan euron rahoituksen Business Finlandin co-innovation-tutkimusrahoituksesta. Hanke on osa Meyer Turun NEColeap-veturihanketta, jonka tavoitteena on kehittää laivanrakennusta entistä ympäristöystävällisemmäksi ja kilpailukykyisemmäksi.
S4M-hankkeen päätavoitteet tukevat Meyer Turun ja Suomen meriklusterin pyrkimyksiä pienentää laivanrakennuksen hiilijalanjälkeä digitalisaation avulla. Hanke keskittyy erityisesti materiaalinhallinnan kehittämiseen koko toimitusketjussa. Kaksivuotisen S4M-projektin budjetti on noin 6 miljoonaa euroa.
”Turun AMK:n projektissa on mukana neljä tutkimusryhmää, jotka edustavat johtamisen, kestävän kehityksen, ICT-teknologian ja logistiikan aloja. Rahoitus on merkittävä tuki tutkijatohtoreillemme ja tohtoriopiskelijoille, jotka osallistuvat hankkeeseen,” kertoo projektin vetäjä, yliopettaja TkT Heli Aramo-Immonen.
Kansainvälinen yhteistyö tukee laivanrakennuksen uudistamista
S4M on kansainvälinen hanke, johon osallistuu seitsemän eurooppalaista yliopistoa ja kuusi suomalaista kansainvälistä yritystä. Hankkeessa kehitetään materiaalinhallinnan S4M-kypsyysmalli, jonka avulla arvioidaan materiaalien käytön kestävyyttä ja liiketoiminnan kilpailukykyä laivanrakennusverkostossa. Mallin tavoitteena on tunnistaa kehityskohteita koko toimitusketjussa ja sitouttaa verkoston yritykset pitkäaikaiseen kestävään kehitykseen.
S4M tarjoaa työkalun yritysverkoston kestävien toimintojen arviointiin ja parannustarpeiden tunnistamiseen. Mallin avulla voidaan myös valmistautua EUvastuullisuusraportointivelvoitteisiin. Kehitys vaatii laajaa ymmärrystä yritysten osaamisesta ja prosesseista, erityisesti teknologian hyödyntämisestä ja materiaalinhallinnasta.
Digitaaliset ratkaisut materiaalinhallinnan tukena
Projektissa analysoidaan useita toimitusketjun tasoja, ja tavoitteena on parantaa ympäristö- ja kustannustehokkuutta koko toimitusverkostossa. Projektin aikana keskitytään reaaliaikaisen materiaalivirtojen seurantaan, logistiikan optimointiin ja materiaalihävikin vähentämiseen. Yritysten materiaalinhallinnan kehittämiseksi hankkeessa luodaan myös räätälöityjä digitaalisia ratkaisuja, jotka tukevat ympäristöystävällistä ja resurssitehokasta toimintaa.
Tutkimustulosten leviämistä ja hyödyntämistä varten S4M-hankkeessa käytetään yhteisöllisen vaikuttavuuden (Collective Impact, CI) mallia. Tämä malli tukee projektin tulosten jakamista koko verkostolle ja auttaa täyttämään GHG Scope 3 -raportointivaatimukset. Tulevaisuudessa S4M-kypsyysmallia on tarkoitus hyödyntää laajemmin laivanrakennusalalla CI-mallin avulla, mikä lisää hankkeen vaikuttavuutta kestävässä kehityksessä.