MAN - Uudet autot

Turkkilaiset bussit valtaavat maailman teitä. Maassa seitsemän suuryritystä takoo päivittäin valtavan määrän busseja maailmanmarkkinoille. Niitä tehdään dieselille, kaasulle, hybrideinä, täyssähköisinä akuilla ja myös vetysähköisinä.

Otokar on ollut Turkin suurin jo 17 vuotta peräjälkeen. Vuonna 1924 se tuotti 1597 täysikokoista ja 2093 nk. midi-bussia, joista 1250 valtaosin isoja busseja meni vientiin.

Temsa tuotti 2024 täyskokoisia busseja 1208 ja midi-busseja 1087, yhteensä siis 2295 bussia vuoidessa.

Anadolu Isuzu tuotti 379 täysikokoista ja 1503 midi-bussia, yhteensä 1882 bussia vuoden aikana.

Karsan tuotti saman vuonna 71 isoa bussia, 265 midi-bussia ja 456 mini-bussia (e-Jest), yhteensä 792 bussia vuodessa.

BMC tuottaa 8,5 m-18 m pitkiä maakaasu, diesel ja sähköbusseja , mutta keskittyi 2024 uuden ison bussitehtaan rakentamiseen Turkin Manisassa. Samalla se avasi vientiteitä Eurooppaan, jonne Manisan tehtaan busseja alkaa tulla 2025  lopulla.

Guleryuz tuottaa noin 700 bussia vuodessa.

Habas on kaasuteollisuuden, teräksen ja sähköntuotannon teollisuusyritys. Ryhmällä on myös toimintaa auto- ja laivanrakennusalalla. Viime vuodesta lähtien se on alkanut tuottaa sähkömidibussia, sähkömidicaria ja 12 metrin bussia, jossa on diesel- tai sähkömoottori (paristot tai vety).

(Car & Bus)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!