MAN - Vaihtoautot

Helsingin peittäminen raideliikenneverkolla perustuu valheisiin. RaideJokeen päädyttiin mm. perustelulla, että "RaideJoken vaunuihin mahtuu 2-3 kertaa enemmän matkustajia kuin tavalliseen bussiin".

Todellisuudessa RaideJoken Artic-junan mittaisiin tuplanivel-busseihin mahtuu yhtä paljon matkustajia kuin Artic-junaan. Ja bussit kulkevat paitsi johdinsähköllä myös akkusähköllä, hybridinä, maakaasuilla, biopolttoaineilla, etanolilla ymv., painavat reilusti alla puolet Artic-junasta, kuluttavat reilusti alle puolet Articin vaatimasta energiasta ja aiheuttavat reilusti alle puolet Articin tuottamista haitallisista päästöistä.

Ennen kaikkea tuplanivel-bussien edellyttämä liikennejärjestelmä maksaa veronmaksajille vain noin neljänneksen RaideJoken Artic-junan vaatimasta liikennejärjestelmästä.

Nivelbusseja liikennöi kaikissa Euroopan suurkaupungeissa ydinkeskustoja myöten. Tukholma ja Tallinna tarjoavat lähimmät todisteet niiden käyttökelpoisuudesta. Suomen ja Helsingin ratkaisu, 14-15 m pitkät kolmiakseliset bussit sitä vastoin kääntyvät huonosti tiukoissa kadunkulmissa samalla kun niiltä puuttuu nivelbussien paljon suurempi matkustajakapasiteetti.

Helsingin Vihreä liikenne- ja kaupunkirakennusjohto väittää että rautapyörien vierintävastus on pienempi kuin kumipyörien. Sietäisi tutstua mm. suomalaisten tutkijoiden Jussi Sauna-ahon ja Olavi H. Koskisen selvityksiin "Junaliikenteen energiatehokkuus" ja "Kuljetusmuodot ja energiatehokkuus, fysiikka ja vastuksia". Kumipyörien vierintävastus on tuntuvasti pienempi kun rautapyörien ja vaativat siten paljon vähemmän energiaa kulkeakseen.

DI Jussi Sauna-aho oli jäsenenä myös asiantuntijatiimissä, joka jo Länsimetron suunnitteluvaiheessa varoitti sen todellisista kustannuksista, kalleudesta ja suunnitteluvirheistä verrattuna nykyaikaiseen bussijärjestelmään.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2017 (tilaajilla ja lehtipisteissä 2.2.)  "Nivelbussit vain tulevat" ja "Suurten lupausten RaideJoke", niin tiedät.