Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan yritykset ilmoittivat tuotteisiinsa ja prosesseihinsa liittyvää innovaatiotoimintaa vuosina 2012-2014 tutkimusjaksoa edeltäneitä vuosia yleisemmin. Innovaatioiden käyttöönotto yleistyi edellistutkimuksesta etenkin pienten palveluyritysten keskuudessa.
Tuotteisiin ja prosesseihin liittyvää innovaatiotoimintaa harjoitti lähes puolet, 48 prosenttia, tutkimuksen kohteena olleista yrityksistä, ja valtaosa näistä, 45 prosenttia kaikista yrityksistä, ilmoitti myös tuote- tai prosessi-innovaatioiden käyttöönotosta. Innovaatiotoiminnasta ilmoittaneiden osuudet kasvoivat muutaman prosenttiyksikön edellistutkimuksista.
Tuoteinnovaatioita toi markkinoille vuosina 2012-2014 kaikkiaan 38 prosenttia teollisuuden yrityksistä ja 32 prosenttia palvelualojen yrityksistä. Prosessi-innovaatioita taas otti käyttöönsä reilu kolmannes teollisuuden yrityksistä ja 29 prosenttia tarkasteltujen palvelualojen yrityksistä.
Organisaatio- ja markkinointi-innovaatioiden käyttöönoton yleisyys, 38 prosenttia yrityksistä, sen sijaan säilyi kokonaiskuvaltaan edellisvuosien tasolla.
Innovaatiotutkimus kartoitti ensi kertaa myös digitalisaation merkitystä yritysten liiketoiminnassa, ja ennakkotulosten valossa digitalisaation voidaan arvioida vaikuttavan merkittävästi yritysten toimintaan. Palvelualojen yrityksistä lähes puolet arvioi digitaalisten tuotteiden merkityksen suureksi tai kohtalaiseksi, ja 45 prosenttia esimerkiksi koki digitalisaation merkittävänä tuotteidensa markkinoinnissa. Teollisuudessa osuudet olivat vastaavasti 22 ja 30 prosenttia.
Tutkimuksen tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuussa 2016.
Lähde: Innovaatiotoiminta 2014, Tilastokeskus