MAN - Vaihtoautot

Uusi eSprinter-mallisto rakentuu kahden mallin, kahden koripituuden ja kolmen valinnaisen akustokoon ympärille. Malleina tarjolle tulevat umpi- ja alustamallit. Umpikorisen auton valinnaiset koripituudet ovat keskipitkä A2 ja pitkä A3. Kookkaimman A3 korin kuormatilavuus on 14 kuutiometriä ja suurin enimmäismassa tulee olemaan 4,25 tonnia sekä suurin perävaunupaino 2 000 kiloa. Vaihtoehtoiset akkukoot ovat 56 kW, 81 kW tai 113 kW.

Yhdellä latauksella 425 km, kaupunkijakelussa jopa enemmän

Mercedes-Benz suoritti uuden mallin viimeistelytesteissä Saksassa uuden täyssähköisen eSprinter toimintamatkatestin normaalissa liikenteessä Stuttgartin ja Münchenin välillä. Toimintamatka yhdellä latauksella oli 475 km, joka tarkoittaa 21.9 kWh:n kulutusta 100 km kohden. Kaupunkijakelusimulaatioissa suurimmalla 113 kW akustolla varustettu malli on saavuttanut jopa yli 500 km toimintamatkoja. Täyssähköinen pakettiauto tarjoaa omistajalleen alhaisemmat käyttökustannukset ja paikallispäästöttömän vaihtoehdon lähijakeluun.

Pikalataus tauon aikana

Uudessa eSprinterissä on vakiona 11 kW AC-tasavirtalataus ja 115 kW DC-pikalataus. Asiakkaalle tämä tarkoittaa lyhyttä lataustaukoa: pienin 56 kW:n akusto latautuu 10–80 % noin 28 minuutissa ja suurin 113 kW akusto puolestaan 42 minuutissa.

Kaksi moottorivaihtoehtoa

Kaikissa uusissa eSprinter-malleissa on taka-akselin rakenteeseen integroitu jatkuvaherätteinen PSM-synkronimoottori. Tuotantoon tulee kaksi tehovaihtoehtoa: 100 kW tai 150 kW. Suurin tarjolla oleva vääntömomentti on parhaimmillaan 400 Nm. 

350 miljoonan euron investointi

Mercedes-Benz on investoinut uuden eSprinterin tuotekehitykseen ja valmistukseen noin 350 miljoonaa euroa. Summasta 150 miljoonaa euroa on käytetty kolmen tuotantolaitoksen, USA:ssa sijaitsevan Charlestonin tehtaan sekä Saksassa sijaitsevien Düsseldorfin ja Ludwigsfelden tehtaiden, tuotantolinjoihin.

 

Lisätiedot

- Tulossa esimerkillinen suorituskyvyn, toimintamatkan ja kantavuuden yhdistelmä.
- Yhdellä latauksella jopa 475 km.
- Sarjatuotanto alkaa ensin USA:ssa ja myöhemmin Saksassa Euroopan markkinoita varten.
- 350 miljoonan euron investointi.
- Suomeen ensimmäiset autot saapuvat kuluvan vuoden lopulla.