MAN - Nopeaan toimitukseen

Kuljetusalalla hiilidioksidipäästöjen osuus on perinteisesti iso, ja Kaukokiito valtakunnallisena logistiikkatoimijana on sitoutunut edistämään ilmastokestävää liikennettä Suomessa. Yksi konkreettinen askel kohti tavoitetta on kuljettaa lähetyksiä jatkossa uusiutuvalla dieselillä. Sen avulla kuljetusten hiilijalanjälki pienenee jopa 90 %.

Kaukokiidon tiukka tavoite on kuljettaa toimitukset hiilineutraalisti vuoteen 2030 mennessä. Yritys kulkee kohti tavoitetta askel kerrallaan ja konkreettisin teoin – tähän mennessä on muun muassa tiukennettu kalustohankinnan kriteerejä, panostettu taloudelliseen ajotapaan ja siirrytty digitaaliseen toimitusketjuun ensimmäisenä Suomessa toimivana rahdinkuljettajana vuoden 2020 alussa. Lisäksi yritys käyttää uusiutuvia energiamuotoja toimipaikoissaan.

Uusin askel kohti tavoitetta on Kaukokiito BIO -palvelu, joka tarjoaa Kaukokiidon asiakkaille mahdollisuuden vähentää kuljetusten päästöjä kuljettamalla lähetykset jatkossa uusiutuvalla dieselillä. Se vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä jopa 90 % fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna.

– Samalla kun autonvalmistajat kehittävät uusia, vastuullisempia teknologioita, uusiutuva diesel on jo saatavilla oleva keino, joka kuljettaa sekä asiakkaita että meitä kohti vastuullisuustavoitteitamme, kertoo Kaukokiidon kehitys- ja ICT-johtaja Samuli Toivonen.

Tavaraliikenteessä on vaikea varmistaa, että tietty lähetys kulkee autossa, johon on tankattu uusiutuvaa dieseliä. Siksi Kaukokiito tankkaa lähetysten päästövähennystavoitetta vastaavan määrän uusiutuvaa dieseliä kuljetusverkostossaan.

– Olemme valtakunnallinen toimija ja kuljetamme vuosittain noin neljä miljoonaa lähetystä. Uusiutuvan dieselin mahdollistama päästösäästö on merkittävä, kertoo Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori.

Kaukokiito on panostanut viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi digitalisaatiokehitykseen, ja sen hyöty näkyy nyt myös Kaukokiito BIO -palvelun käyttäjille. Yritysasiakkaille on nimittäin tarjolla todelliseen dataan perustuvaa päästöraportointia, joka todentaa päästövähennystavoitteiden onnistumisen.