Continentalin kaksi uutta teknologiakonseptia kasvattavat turvallisuutta ja ajomukavuutta mukauttamalla renkaan automaattisesti ajoalustaan. ContiSense-teknologia mittaa kulutuspintaa ja lämpötilaa sekä varoittaa rengasrikosta. ContiAdapt muokkaa rengaspaineen ja vanneleveyden tien kunnon ja kelin mukaan.
ContiSense perustuu sähköä johtavan kumiseoksen kehittelyyn, joka mahdollistaa viestinnän renkaan ja auton välillä. Kumissa olevat sensorit valvovat jatkuvasti sekä urasyvyyttä että renkaan eri osien lämpötiloja ja ilmoittavat kuljettajalle jo etukäteen mahdollisista ongelmista. Jos vieras esine puhkaisee renkaan, se varoittaa kuljettajaa välittömästi – huomattavasti nopeammin kuin tämän päivän järjestelmillä.
Tulevaisuudessa ContiSense-järjestelmään lisätään antureita, joita voidaan hyödyntää yksittäisesti, jolloin esimerkiksi rengas ”tuntee” tien lämpötilan tai lumen ja kertoo siitä kuljettajalle. Tieto voidaan välittää auton lisäksi myös älypuhelimeen.
ContiAdapt muokkaa renkaassa olevien pienten kompressorien avulla rengaspainetta vanneleveyttä muuttamalla. Neljä eri yhdistelmää mahdollistavat renkaan mukautumisen eri tienpinnoille: märälle, liukkaalle, kuivalle ja epätasaiseen maastoon. Tarkoituksena on muuttaa renkaan ja tien välistä kosketuspintaa ajoon sopivaksi, turvallisuuden ja ajomukavuuden parantamiseksi.
Rengaspainetta lisäämällä ja kosketusaluetta pienentämällä saadaan aikaan matalampi vierintävastus kuivalla tiellä. Vastaavasti järjestelmä voi pienentää rengaspainetta ja kasvattaa kosketusaluetta, jotta saadaan aikaiseksi parempi pito liukkaalla alustalla. Painetta voidaan laskea jopa alle 1 baarin, jolloin saadaan paras pito hetkellisesti syvässä lumessa, esimerkiksi parkkipaikalta lähtiessä.
Continental pitää molempia ratkaisuja lupaavina tulevaisuutta ajatellen. Matalamman vierintävastuksen hyödyntäminen, ilman että turvallisuuden suhteen joudutaan tekemään kompromisseja, on tärkeä asia tulevaisuuden sähköistetyssä ajoneuvokannassa, sillä se parantaa sähköautojen toimintasädettä.