Euro7 ei oikeastaan enää ole pelkkä "pakokaasunormi". Ensimmäisen kerran tullaan nyt puuttumaan myös asbestihihnoista ja jarrupaloista irtoavaan keuhoille ja terveydelle vaaralliseen pölyyn. Myös rengaspöly tulee tarkasteltavaksi.
EU-komission esityksen mukaan Euro7 asettaisi jarrupölyn rajaksi 7 milligrammaa/ajokilometri. Asiantuntijatasolla katsotaan, ettei tämä raja vielä vaadi erityistä suodatinta. Jo nyt markkinoilla olevat "vähäpölyiset" jarrut alittaisivat 7 milligramman rajan.
Siitä huolimatta nähdään jo nyt monia kysymyksiä tulevaisuuden varalta: 1) Vaaditaanko tulevaisuudessa erityisiä jarrusuodattimia? 2) Mitä valmiuksia on, kun rajaa alennetaan? 3) Miten mitataan tarkasti ja luotettavasti jarrupölyn määrää? 4) Miten vaaditut normirajat sovitetaan eri paino- ja kokoluokan ja akselimäärien autoihin? 5) Määritelläänkö muita autoja painavammille sähköautoille omat pölyrajat? 6) Miten Euro7 pölynormi vaikuttaa vapailla varaosamarkkinoilla?
(Vogel)