Tukholman kaupungin johto haluaa laajentaa maanalaista metroverkostoa ensimmäisen kerran moneen vuoteen. Verkostoa laajennettaisiin n. 10 vuoden aikana n. 30 km eri suuntiin, 18 uudella asemalla ja uudella varikolla Högdalenissa.
Ensimmäisen kerran tunnelirakentaminen on Tukholmassa kohdannut "huutavaa" vastarintaa jopa kaupungin omista riveistä.
Halutun laajennustyön oma hallintojohtaja Niklas Bergman vastustaa suunnitelmaa ankarasti: "CO2-päästöt kymmenkertaistuvat ja loppuhintaan tulee vielä miljardin kruunun lisälasku. Tämäkö on oikea tie edetä? Haemme koko ajan edullisia ympäristötoimia, mutta tämä lyö jalat alta kaikilta hyviltä ympäristötoimilta", Bergman sanoo.
Tukholman kaupunki kaipaa kipeästi paljon lisää kalliolouhetta kaupunkirakentamiseen.
- 90 % Tukholman kallioperästä sisältää sulfiitteja. Poistetaanko ne kaikki rakentamisen tieltä? CO2- päästöt kalliolouheesta aiheuttaa poiskuljetettuina 10 kerta enemmän päästöjä kuin tilalle tuleva hyväksyttävä louhe. Tämä maksaa 10 miljoonaa kruunua kuukaudessa ylimääräistä menoa. Menneen vuoden aikana pelkästään kuljetukset ovat maksaneet meille 600 miljoonaa, Bergman sanoo ja korostaa, että useiden miljardien kustannukset lopulta osoitetaan veronmaksajien maksettaviksi.
(Transportnet.se)