Tämän hetken Vuoden Kuorma-auto eli Truck of the Year 2024 on Volvo FH Electric. Volvo Trucks sai alkuvuodesta markkinoille tuoreimman FH-sukupolvensa, jossa aerodynamiikkaan, kuljettajan työympäristöön, veturin tekniikkaan ja turvaominaisuuksiin tehdyt tuoteparannukset kohentavat ajomukavuutta, taloudellisuutta ja turvallisuutta.
Kansainvälinen Truck of the Year 2025 valinta on loppumetreillään. Tavoitelulla arvonimellä palkittava voittaja julkistetaan syyskuun 17. päivä IAA Transportation 2024 - tapahtuman Night of the Stars-juhlassa Hannoverissa. Äänestystuloksen julkistamiseen asti tuloksia joudutaan odottamaan kämmenpohjat jännityksestä kihelmöiden monella eri aholla. Eikä varmasti vähiten Ivecon, MAN:n, Mercedes-Benzin, Renaultin ja Volvon pääkonttoreissa.
IVECO on tänä vuonna tuonut markkinoille uuden S Way-mallistonsa, joka tarjoaa entistä helpompaa ajettavuutta, uudenlaista mukavuutta sekä aiempaa alhaisempia käyttökustannuksia. Valmistaja korostaa kehittäneensä ja suunnitelleensa sen tarjoamaan segmenttinsä parasta suorituskykyä kaikkein vaativimpiin ja haastavimpiin tehtäviin äärimmäisissä olosuhteissa.Koeajokokemusten perusteella IVECO on onnistunut tavoitteissaan erinomaisesti. IVECOn S-Way-mallisto onkin varteenotettava vaihtoehto Truck of the Year 2025-arvon voittajaksi ja kantajaksi.
Euroopan eri maiden johtavien hyötyajoneuvolehtien toimittajista koostuva, nykyisellään 25 maan edustajista muodostuva raati valitsee vuosittain International Truck of the Year-arvonimellä (ITOY) kruunattavan kuorma-auton.
Arvonimi ja siihen liittyvä palkinto on jaettu jo yli 40 kertaa, joten tapahtumalla on pitkät perinteet ja arvonimi on autonvalmistajien keskuudessa erittäin tavoiteltu ja korkealle arvostettu.
Ford Trucks jatkaa askel askeleelta mallistonsa uudistamista. Tuoreimpana näyttönä asiasta on viime syksynä julkistettu F-Line-mallisto, jonka valmistaja vakuuttaa kehitetyn ja suunnitellun tarjoamaan segmenttinsä parasta suorituskykyä omissa tehtävissään ja käyttöolosuhteissaan.
Eri medioilla, joita raati edustaa on tällä hetkellä eri mantereilla lähes miljoona lukijaa ja sosiaalisen media puolella vähintäänkin saman verran aktiivisia seuraajia.
Mercedes-Benz esitteli syyskuussa 2023 nyt tuotantovaiheeseen edenneen täyssähköisen eActros-veturin raskaaseen liikenteeseen ja vahvisti samassa yhteydessä sitoutumisensa hiilettömän kuljetussektorin tavoitteisiin, Päämääränä ovat täysin CO2-neutraalit kuljetuspalvelut vuoteen 2050 mennessä. Saksalaisvalmistaja tukeutuu nyt tuotteitaan sähköistäessään vahvasti kahteen pilariin – akku- ja polttokennokäyttöön. Täyssähköinen eActros jatkaa viime syksynä avatun väylän raivaamista uudenlaiselle ajattelulle ja uudelle teknologialle IToY-valinnan ehdokasasettelun ja loppuratkaisun osalta.
Seitsemän vahvaa vaihtoehtoa
Monen palaverin ja usean koeajotilaisuuden jälkeen loppusuoralle asti selvisi tänä vuonna seitsemän ehdokasta, joista Truck of the Year 2025 lopulta valitaan.
Ehdokkaina ovat nyt Ford Trucksin uusi F-Line, Ivecon tuore S-Way-mallisto, MAN:n eTGX-sarja, MAN:n uusi Power Line-konsernivoimalinjalla varustettu TGX, tuotantovaiheeseen ehättänyt Mercedes-Benz eActros 600 ja Renaultin päivitetty E Tech T-mallisto sekä Volvon uusi Aero-mallisto.
Toinen saksalaisvalmistaja tähtää samaan saavutuksen uudella, monipuolisella eTGX-mallistollaan. eTGX-mallisto on rakennettu paljolti dieselveljiensä kanssa samoista peruskomponenteista, ajokkien erilainen käyttävoima ja sen asettamat vaatimukset toki huomioiden, MAN:n vahvuudet rakentuvat ajokokemustemme perusteella pitkälti sähkökuorma-autoille tuttujen elementtien varaan. eTGS-sarja on varsin perinteisine voimalinjarakenteineen ennen kaikkea hyvin tasapainoinen kokonaisuus.
Loppuäänestykseen selvinneet seitsemän valmistajaa kamppailevat nyt siitä, minkä tänä vuonna esitellyistä uutuuksista kansainvälinen raati arvioi ratkaisevimmin edistävän maantiekuljetusten tehokkuutta.
MAN TGX-mallistoa ollaan varustamassa Power Lion-voimalinjalla, Voimalinjalla. jota Traton-konsernin toinen euromerkki - Scania on jo jonkin aikaa hyödyntänyt. Voimalinjaa ja D30-moottoria ohjaavaa elektroniikkaa on toki hienosäädetty MAN:n näkemyksiä ja mieltymyksiä vastaavaksi. Uuden voimalinjan on kerrottu olevan 3,7 prosenttia edeltäjäänsä taloudellisemman. Super-Scaniassa onkin ko. voimalinjalla varustettuna yltänyt kulutusteissä hyviin tuloksiin.
Kuljetus- ja logistiikkayritykset elävät ja toimivat suuren energiamurroksen pyörteissä. Kuorma-autonvalmistajien on jo lähihetkinä tuotava perinteisen dieseltekniikan rinnalle runsas valikoima vaihtoehtoisia käyttövoimaratkaisuja. Meneillään olevan muutoksen nopeus asettaa omia haasteitaan Truck of the Year-raadille ja etenkin arvostetun arvonimen valintakriteereille.
Renault Trucksin E-Tech T-mallisto tuo merkittäviä parannuksia ajomukavuuteen, tuottavuuteen ja turvallisuuteen. Uutta ilmettä vetureille antavat uusia mittasäädöksiä ¨hyödyntävä “Aero-keula” ja päivitetyt ajovalot, joiden ansiosta ohjaamon ilmanvastus on aiempaa vähäisempi. Käyttäjiä ajatellen merkillepantavia muutoksia uusi turvavarustus ja jo monille tutu laajemmin moneen suuntaan säätyvä ohjauspylväs.
Ensi maanantaina, 16. syyskuuta selviää, voittaako sähkökuorma-auto jälleen hyötyajoneuvomaailman tavoitelluimman palkinnon? Vai valloittaako perinteinen dieselauto Night of the Stars-juhlan ja korjaa palkinnon?
(Martti Peltonen)